Aankoopvolume vis blijft stabiel
De categorie ‘verse bereidingen’ steeg met 12%, terwijl de verse, diepgevroren en gerookte producten minder gekocht werden. Verse vis werd 4% minder gekocht in volume en was 4% duurder. Binnen de korf vlees, vis en gevogelte hield vis goed stand met een aandeel van 14,8% in volume. Dit blijkt uit cijfers die het marktonderzoekbureau GfK België voor VLAM opvolgt.
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat zalm en kabeljauw samen goed blijven voor de helft van de verkoop van verse vis, waarbij het aandeel van kabeljauw groeit.
DIS 1 bleef met 40,5% marktaandeel afgetekend marktleider maar verliest terrein aan hard discount en buurtsupermarkt. De visspeciaalzaak verloor de voorbije periode marktaandeel en zakt onder de 9%. In Vlaanderen is de visspeciaalzaak voor verse vis en Noordzeevis belangrijker maar ook hier verliest dit kanaal terrein.”
Het volledige artikel met grafieken vind je hier.