Aandeel online boodschappen groeit


Over heel Europa bekeken is het Verenigd Koninkrijk koploper met een online aandeel van 7,5 procent, gevolgd door Frankrijk met 5,6 procent en Nederland met 2,6 procent. Voor België zijn er in het rapport geen cijfers mee opgenomen.

In de Verenigde Staten koopt 30 procent food online. De Latijns-Amerikanen zouden niet van hun fysieke winkel afwijken. De grootste groei vinden we Azië. In China, waar de inspiratiereis van Buurtsuper.be naartoe ging, bedraagt het omzetaandeel van e-commerce 6,2 procent.

Regelmatig online aankopen

Uit een onderzoek van Comeos blijkt wel dat in ons land voeding op de twaalfde plaats wanneer het op online aankopen aankomt.  De top 3 van de best verkochte producten op het internet: kleding, reizen én elektronica. Consumenten die aangeven dat ze hun boodschappen online doen, doen dat wel regelmatig.

Comeos voert elk jaar een grootschalig onderzoek uit naar e-commerce.  Uit het jongste rapport blijkt dat de consument zelf vragende partij is van thuisleveringen. 65% van de ondervraagden geeft daar de voorkeur aan.  Er zijn ook alternatieven zoals een afhaalpunt in de winkel of elders maar die zijn minder in trek. Thuisleveringen zullen dus de norm blijven.

Gerelateerde artikels

Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
Supermarkt zet incassobureau in
De juiste motivatie als brandstof voor je medewerkers

Actueel

Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
Supermarkt zet incassobureau in
De juiste motivatie als brandstof voor je medewerkers
cover-van-supermag-okt25-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • PMO, partner in Personeel- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy