60% meer aankopen via mobile
In het onderzoek zijn 2.014 Belgen bevraagd over hun online aankopen. Na jaren van stabilisatie zien we voor het eerst een lichte toename. 76% van de online surfers heeft het voorbije jaar een aankoop gedaan tegenover 74% in 2017. We doen dat nog steeds omdat het ons tijd bespaart, aan de deur geleverd wordt en goedkoper is, zo blijkt uit de top drie van redenen waarom we online gaan shoppen.
Bye bye credit card?
Mobile is definitief doorgebroken. Terwijl in 2017 nog meer dan de helft zijn aankoop deed enkel via computer of laptop, heeft nu 1 Belg op 3 aangekocht via zijn smartphone of tablet. En dat is een stijging van 60% ten opzichte van vorig jaar. Betalen doen we dan weer massaal met een app. De traditionele kredietkaarten zijn nog goed voor een kwart van de online aankopen maar dat is een daling van 20% ten opzichte van het eerste onderzoek in 2011.
Consument geeft niet om privacy
Waar vroeger veiligheid een drempel was voor veel mensen om op het internet een aankoop te doen is dat nu niet langer het geval. Amper 1 op 7 laat zich daar nog door afschrikken. En alle GDPR-wetgeving ten spijt, slechts 15% aarzelt om persoonlijke gegevens achter te laten op het internet.
De helft van de online shoppers vindt het evenmin een probleem om geholpen te worden door bots of virtuele assistenten.
Belgen willen een Belgische Amazon
Meer dan 1 Belg op 2 wil graag een Belgisch alternatief voor de bekende buitenlandse platformen zoals Amazon en Zalando. Generieke webshops en platformen genieten overigens de voorkeur van de Belgen boven specifieke merkwebshops.