6 werven die leiden tot hogere klantenbinding in de zelfstandige retail


TIP 1: Straal notoriteit en vakmanschap uit
Vertrek vanuit uw eigen passie, vertaal dit naar uw winkelconcept en zorg ervoor dat iedereen je op dat domein als dé N°1 erkent. Welke concrete acties ga je organiseren om die expertise en dat vakmanschap extra in de verf te zetten en uit te stralen in je regio?Modewinkelier Bart Debbaut van ‘De Gouden Schaar’ uit Tienen sloot daarvoor o.a. een commercieel contract met de regionale televisie ROB. Hierdoor worden niet alleen de reclamespots van zijn winkel getoond maar treedt hij ook regelmatig op als trendwatcher in de moderubriek van ROB. Hij deelt die studiogesprekken ook via zijnwebsite en de social media. Hij stuurt ook regelmatig berichten naar de regionale pers waarmee hij bepaalde acties in zijn zaak toelicht, ook hierdoor versterkt hij zijn notoriteit en vakmanschap.

TIP 2: Vertel uw verhaal
Mensen houden van mensen met een goed verhaal. Probeer klanten te inspireren door te vertellen over jouw product-, stijl-, gastronomische kennis,… Op welke manier ga jij je passie delen met je klanten en zorg je ervoor dat ze zelf die verhalen ook gaan doorvertellen aan hun kennissenkring? Café Chez Luc-deelnemer en ‘Kaasmeester’ Fried Elsen bezoekt regelmatig met zijn 2 zonen kleine artisanale kaasboerderijen en vertelt honderduit over het productieproces wanneer klanten staan aan te schuiven in zijn winkel te Leuven.

TIP 3: Maak van uw klant een soulmate
Maak uw klanten betrokken bij uw onderneming. Een betrokken klant = een zielsverwant. Hij of zij laat zich niet snel verleiden door een korting of ander voordeel bij de concurrent. Zijn mond-aan-mond reclame is veel effectiever dan investeringen in betaalde reclame. Op welke manier kan je die betrokkenheid verhogen? Café Chez Luc-deelnemer en Spar-uitbater Chris Verwimp uit Nijlen heeft een klantenraad samengesteld uit zijn beste klanten. Hij nodigt ze uit om nieuwe producten te proeven en vraagt ze naar suggesties, verbeterpunten,…

TIP 4: Maak van uw kleinschaligheid een schaalvoordeel
“Authenticity is what the customer really wants”. Joseph Pines en James Gilmore stellen in hun boek vast dat de huidige consument voortdurend op zoek is naar authenticiteit. Het lokale karakter en de kleinschaligheid van jouw bedrijf staat automatisch synoniem voor authenticiteit. Wat kan jij doen om je authenticiteit of lokale verankering sterker in de verf te zetten? Café Chez Luc- deelnemers Roel en Anneleen van Lederwaren Lenaerts uit Mechelen (3e generatie) volgen opnieuw cursussen en maken eigen creaties van lederen handtasjes,… Die authenticiteit straalt af op het overige assortiment in de winkel.

TIP 5: Verras de klant
Doe iets dat de verwachting van de klant overstijgt. Buitengewone service is diegene die de consument niet verwacht. Creëer op die manier een WOW!-effect. Dat hoeft niet veel te kosten. Op welke manier zou jij je klanten kunnen verrassen? Café Chez Luc-deelnemer en drankenhandel Tommelin uit Ieper verrast zijn klanten regelmatig op ‘Gratis Degustatie-bons’ die ze aan vrienden kunnen schenken voor een gratis proeverij van een aantal artisanale bieren.

TIP 6: Creëer klantenbelevenissen
Bedenk een aantal events die ervoor zorgen dat er regelmatig iets te beleven valt in je winkel. Door de stijgende internetverkoop moet je als fysieke winkel nog meer inzetten op memorabele klantenervaringen. Net zoals in het voetbal wordt een live belevenis nog altijd verkozen boven het volgen van een match op tv. Mode icoon en ‘Café Chez Luc’-deelnemer Villa Maria uit Brugge organiseerde vorig jaar op Valentijn een gratis etentje voor de beste klanten / vrijgezellen. Ze werden, Blind Date, gekoppeld aan andere vrijgezellen. Dit origineel event was wekenlang hét gespreksonderwerp in Brugge en omstreken.

Laat u inspireren en neem deel aan ons 2-daagse inspiratiesessie ‘Café Chez Luc’ in de Ardennen.

Voor meer inlichtingen, klik hier

 

Gerelateerde artikels

Digitalisering & impact op de winkelmedewerker (5)
Ontslagbrief moet dag eerder op de post
Kempense nuchterheid en en Nederlandse precisie

Actueel

Digitalisering & impact op de winkelmedewerker (5)
Ontslagbrief moet dag eerder op de post
Kempense nuchterheid en en Nederlandse precisie
cover-supermag-juni-2022-hr-zonder-paskruisen.jpg

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2022

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy