1500 Recyclepunten tegen eind 2015
Meer Recyclepunten is nodig want elektro-apparaten en lampen kunnen afvalstoffen bevatten die schadelijk zijn voor mens en milieu en die we uit onze leefomgeving moeten weren. Bovendien bevat dit afgedankte materiaal een rijkdom aan nieuwe grondstoffen. Al sinds 2001 organiseert Recupel het inzamel- en verwerkingsproces van afgedankt elektro en later ook van kapotte lampen: van ontmanteling van gevaarlijke stoffen tot ecologische verwerking in een nieuw product of recyclage tot nieuwe grondstof. Wie de naam Recupel ziet, mag 100% gerust zijn. En RecyclePunten vormen een belangrijke schakel in dit recyclageproces.
Om de doelstelling te halen is de rol van de winkeliers cruciaal, want hoe meer RecyclePunten, hoe meer elektro wordt ingezameld. Mensen laten vaak oude toestellen thuis slingeren, ook al weten ze dat ze die nooit meer gebruiken of dat ze stuk zijn. De nabijheid en het gebruiksgemak van een RecyclePunt verlagen de drempel: als klanten zien dat de winkel waar ze geregeld komen een RecyclePunt is, zijn ze zijn sneller geneigd om de stap naar inzamelen te zetten.
Logisch dus dat de campagne vooral hamert op klantenservice als belangrijkste trigger. Het themabeeld en de slogan spelen daar ironisch op in. Winkeliers die hun klanten graag verwennen, vinden in RecyclePunt de geknipte oplossing.
Op praktisch vlak zorgt Recupel voor alles: de ophalingen van volle units, de administratieve afwikkeling, het plaatsen van nieuwe units. En de winkelier? Die moet enkel via mail of telefonisch een seintje geven dat de unit vol is, Recupel doet de rest.
De campagne richt zich niet tot het brede publiek, maar tot de winkeliers. 5 doorslaggevende argumenten aangereikt om RecyclePunt te worden:
1. Traffic builder: er komen meer winkelbezoekers
2. De service is gratis
3. Het zorgt voor een duurzamer imago
4. Het gebruiksgemak voor de klant staat centraal
5. Winkeliers krijgen steun van Recupel