100 jaar al dente pasta

5 min.

Productnieuws
SuperMAG
Verhalen

“Wat het bedrijf in haar honderdjarige geschiedenis altijd heeft gemotiveerd, is zoeken naar nieuwe technologie en schaalvergroting”,  vertelt Michel Soubry. De rode draad doorheen de jaren was inspelen op interessante opportuniteiten. “Zoals de Wereldexpo in 1958, waar Soubry aanwezig was om toenmalig marktleider Remy uit Leuven te challengen.” 

Maar ook op vlak van producten wordt er continu geïnnoveerd en gezocht naar kwaliteitsverbetering. Soubry brengt de eerste volkoren deegwaren op de markt en geeft als eerste een vaste kooktijd aan haar producten. En – meer recent – introduceerden ze de eerste speltpasta.

Het finale doel: de consument een mooie al dente pasta aanbieden.

Een tweetal jaar geleden werd trouwens het blauwe gamma opgekrikt naar nog méér al dente kwaliteit, dankzij optimalisering van de productie en  een strenge selectie van 100% durum tarwe. “Dat was een grote operatie,” vertelt Michel Soubry, “omdat we grote volumes op dat gamma draaien én omdat de hele productie-keten betrokken was. Maar we zijn blij dat  we die oefening gemaakt hebben. We merken dat onze volumes goed zitten en we trokken een jonger publiek aan.” 

Dé driver van expansie bij Soubry is differentiatie en inspelen op trends. Het bedrijf kent haar klanten en hun voorkeuren als geen ander. “Elk nieuw gamma testen we eerst uitgebreid bij de Belg: staat hij ervoor open, vindt hij het relevant en biedt het een toegevoegde waarde?”, vertelt ook Ann Dhoedt, Marketing  & Sales Director. “Maar daar stopt het niet. Het is niet omdat je een product op het schap zet, het ook zal verkopen.”  

Spaaractie voor verenigingen

Soubry investeert veel in communicatie en activatie. Ook lokale acties komen daarbij aan bod. “Zoals de spaaractie voor verenigingen, die we deze zomer opnieuw lanceren. Ze kunnen barcodes sparen en insturen voor gratis pasta of een pastabar winnen voor hun kamp. Op deze leuke actie kunnen ook proximity stores inspelen en zo een vereniging uit hun buurt steunen.”  

Op deze leuke actie kunnen ook proximity stores inspelen en zo een vereniging uit hun buurt steunen.

Marktleider

Soubry is met haar 20% marktaandeel de pastamarktleider van België en is niet van  plan die dominante positie op te geven. “Daarom moeten we blijven innoveren. Dat is dé uitdaging”, vertelt Michel Soubry. “Recent hebben we een spelt tagliatelli nidi en het Soubry Intense gamma op de markt gebracht. Soubry Intense biedt drie unieke vormen, gemaakt met een bronzen matrijs. De pasta heeft een ruw oppervlak waardoor saus en kruiden beter hechten. Het gamma bestaat uit een vierkant gesneden spaghetti, een giglio en een fettuccine nidi.”

Uiteindelijk draait het allemaal om de klant en wat die verwacht van een pasta. “Mijn groot-vader, oprichter van Soubry, zei altijd: ‘we maken producten die door de klant gekocht  én opnieuw gekocht moeten worden’. En daar draait het nog steeds om. De tijd dat een merk bepaalt wat de consument eet, is lang voorbij. De consument bepaalt zélf  wat hij wil eten.”  

Gerelateerde artikels

Plantaardige lasagne

Come a casa

Plantaardige lasagne

2 min.
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
Het leven zoals het is: audits in de slagerij

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy