Gevestigde supermarktformules mogen prijzenoorlog niet uitvechten op kap van zelfstandige aangeslotenen
In een aantal krantenartikels is de geplande opening van tien Jumbo-winkels in Vlaanderen vandaag de aanleiding om de oververzadiging van het supermarktaanbod in ons land opnieuw in vraag te stellen. Luc Ardies, gedelegeerd bestuurder van Buurtsuper.be, reageert in een open brief.
Jumbo is in Nederland een prijskraker en dat kan, eens de coronacrisis achter de rug is, voor problemen zorgen. Aangezien we niet plots méér zullen gaan eten omdat er meer Jumbo’s in België openen, kan volgens retailexperts Jumbo enkel groeien ten koste van andere winkels. Die experts vrezen dat Jumbo in België een prijzenoorlog zal starten en dat vooral de 'zelfstandige winkels zullen bloeden'.
Buurtsuper.be, de UNIZO-organisatie van zelfstandige supermarkten, heeft al eerder gewaarschuwd voor de nefaste gevolgen van het overaanbod aan supermarkten in België en de negatieve effecten ervan op de prijzen, marges en - uiteindelijk – de kwaliteit van onze voeding.
Maar los van dit, moeten volgens Buurtsuper.be het niet noodzakelijk de zelfstandige winkeluitbaters zijn die het onderspit delven. De meerderheid van de zelfstandige supermarkten zijn vandaag aangesloten bij grote franchiseformules zoals AH Delhaize, Carrefour en Spar-Colruyt, andere leveranciers zoals Lambrechts of vormen coöperatieven zoals Alvo. Jumbo werkt in Nederland trouwens voor 50% samen met zelfstandige franchisenemers. In ons land hebben de zelfstandige supermarkten momenteel 1/3 marktaandeel en zijn ze qua omzet per winkel de enige groeiers in de sector.
Luc ArdiesBuurtsuper.be heeft al eerder gewaarschuwd voor de nefaste gevolgen van het overaanbod aan supermarkten in België. Maar het moeten niet noodzakelijk de zelfstandige winkeluitbaters zijn die het onderspit delven.
“Maar onze zelfstandige buurtsupers kunnen mits de juiste ondersteuning nog beter presteren en vooral een hoger rendement halen”, beweert Luc Ardies van Buurtsuper.be. “Die buurtsupermarkten worden uitgebaat door zelfstandige ondernemers, vaak in familieverband, waardoor hun productiviteit ongeëvenaard is in de sector. Dit is een belangrijk voordeel voor de grote franchiseformules, die zelf niet langer moeten investeren in de exploitatie van die winkels.
Jammer genoeg is die onevenwichtige franchiserelatie, met enerzijds kleinschalige lokale zelfstandigen en anderzijds grote vaak internationale retailgroepen, de grootste valkuil voor een potentieel bijzondere succesformule.”
Jammer genoeg is een onevenwichtige franchiserelatie de grootste valkuil voor een potentieel bijzondere succesformule.
Buurtsuper.be ziet, spijts de groei van hun marktaandeel, de winstmarge bij de zelfstandige aangeslotenen de laatste jaren dalen. Als de grote franchisegroepen op de komst van Jumbo anticiperen met prijsverlagingen, die vooral door de aangesloten en zelfstandige franchisenemers moeten worden gefinancierd, dan is er pas een probleem.
“Ten eerste moet er grotere transparantie komen over wie precies die promoties financiert en – uiteraard – moeten eventuele prijsoorlogen door de grote franchiseformules worden uitgevochten en niet op de kap van de zelfstandige aangesloten familiebedrijven”, aldus Luc Ardies.
Als de grote franchisegroepen op de komst van Jumbo anticiperen met prijsverlagingen, die vooral door de aangesloten en zelfstandige franchisenemers moeten worden gefinancierd, dan is er pas een probleem.