Zuivelbestedingen gestegen

2 min.

Trends & innovaties
Productnieuws

De Belg besteedde gemiddeld 7,4 % meer aan zuivel in 2021 tegenover 2019. Dit blijkt uit onderzoek van iVox en GfK Belgium in opdracht van VLAM.

Op een gemiddelde dag in 2021 consumeerde 81 % van de Belgen minstens 1 zuivelproduct. We hebben per dag gemiddeld vier zuivelmomenten, gaande van een scheutje melk in de koffie, tot boter om te bakken of om te smeren op een boterham, een sneetje kaas, een potje yoghurt, … Minder dan 1% van de Belgen geeft aan nooit zuivel te consumeren. Bij millennials (18-35 jaar) zijn 3,6 zuivelmomenten per dag, iets minder dan het algemene gemiddelde.

De totale zuivelbesteding bedroeg 3,16 miljard euro in 2020 en 3,04 miljard euro in 2021 tegenover 2,83 miljoen euro in 2019, vóór de coronacrisis. Dat was respectievelijk 12% en 7,4% meer dan in 2019. In 2021 ging 47% van de zuivelbestedingen naar kaas. Het won de afgelopen jaren lichtjes marktaandeel. Boter en yoghurt verloren wat marktaandeel.

In volume blijft consumptiemelk de grootste zuivelcategorie met een aandeel van 52,4%. Verder is er op jaarbasis een thuisverbruik van 12,4 kg per capita voor kaas, 10,2 kg voor yoghurt, 1,7 kg voor boter, 2,3 liter voor room, 4,8 liter voor ijs, 3,9 kg voor desserts en 2,5 kg voor verse witte kaas in 2021.

De volledige analyse vind je via www.vlaanderen.vlam.be/kennisbank

Gerelateerde artikels

Consument wil saus van de frituur
Zero waste gemberdrinks

Van zotte droom tot ondernemersverhaal

Zero waste gemberdrinks

4 min.
Zonder tussenstop van serre naar schap

Actueel

Groot geworden met mosselen
Aantal internetwinkels op 2 jaar met helft gestegen
Op de koffie met Wendy

Office manager van PMO

Op de koffie met Wendy

3 min.
cover-van-supermag-april-2022-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2022

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy