De Belg besteedde gemiddeld 7,4 % meer aan zuivel in 2021 tegenover 2019. Dit blijkt uit onderzoek van iVox en GfK Belgium in opdracht van VLAM.
Op een gemiddelde dag in 2021 consumeerde 81 % van de Belgen minstens 1 zuivelproduct. We hebben per dag gemiddeld vier zuivelmomenten, gaande van een scheutje melk in de koffie, tot boter om te bakken of om te smeren op een boterham, een sneetje kaas, een potje yoghurt, … Minder dan 1% van de Belgen geeft aan nooit zuivel te consumeren. Bij millennials (18-35 jaar) zijn 3,6 zuivelmomenten per dag, iets minder dan het algemene gemiddelde.
De totale zuivelbesteding bedroeg 3,16 miljard euro in 2020 en 3,04 miljard euro in 2021 tegenover 2,83 miljoen euro in 2019, vóór de coronacrisis. Dat was respectievelijk 12% en 7,4% meer dan in 2019. In 2021 ging 47% van de zuivelbestedingen naar kaas. Het won de afgelopen jaren lichtjes marktaandeel. Boter en yoghurt verloren wat marktaandeel.
In volume blijft consumptiemelk de grootste zuivelcategorie met een aandeel van 52,4%. Verder is er op jaarbasis een thuisverbruik van 12,4 kg per capita voor kaas, 10,2 kg voor yoghurt, 1,7 kg voor boter, 2,3 liter voor room, 4,8 liter voor ijs, 3,9 kg voor desserts en 2,5 kg voor verse witte kaas in 2021.
De volledige analyse vind je via www.vlaanderen.vlam.be/kennisbank
Actueel

Voor jou gelezen
Supermarkten krijgen concurrentie uit China
Lees artikel

Voor jou gelezen
Tony’s Chocolonely bij de invloedrijkste bedrijven ter wereld
Lees artikel
