Zero waste gemberdrinks

4 min.

SuperMAG
Productnieuws

Geen geraffineerde suikers, geen additieven, geen alcohol en vooral geen afval: daar staan de Gili-drankjes op basis van gember, citroen en honing voor. Het is vooral het zerowasteconcept dat deze dranken uniek op de markt maakt.

Enzo Mazza en Gaëlle Croonenberghs ontmoetten elkaar vier jaar geleden op de universiteit. Gaëlle sukkelt met intoleranties en een zwakke immuniteit. Enzo is gebeten door gezonde voeding en constant op zoek naar natuurlijke alternatieven. Gember wordt al snel onderdeel van hun dagelijks voedingspatroon en in 2018 brouwen ze hun eerste gemberelixirs.

Vrienden en familie worden meteen fan en tijdens de lockdown groeit het idee om een volgende stap te zetten. De tijdsgeest blijkt rijp en de markt klaar. Op zes maanden tijd zetten Enzo en Gaëlle ‘Gili’ op poten en in 2021 storten ze zich voor 100% in hun ondernemersavontuur. 

Gili thee is de eerste van zijn soort die in België gedroogd en geproduceerd wordt.

Gili thee is de eerste van zijn soort die in België gedroogd en geproduceerd wordt.

Nadenken over afval

Als ze grotere hoeveelheden van hun elixir produceren, valt het hen op dat ze bijzonder veel afval produceren. “50% van de ingrediënten moesten we tijdens de sapproductie weggooien. Dat was echt zonde, zowel vanuit een ecologisch als een economisch standpunt”, vertelt Enzo. Bij wijze van test leggen ze de gember- en citroenresten in de oven om te drogen. 

Het resultaat is een substantie die nog boordevol smaak én nutriënten zit. De ideale basis voor een gembercitroenthee. “Met de gember- en citroenpulp van één fles gemberelixir, maken we drie pakken thee. Zo slagen we erin om 100% afvalvrij te produceren. Thee wordt bijna altijd gemaakt in exotische landen. Onze thee is de eerste van zijn soort die in België gedroogd en geproduceerd wordt”, vult Gaëlle aan. 

Onze Gember Soda is een gezonde en verfrissende ready-to-drink gemberlimonade.

Onze Gember Soda is een gezonde en verfrissende ready-to-drink gemberlimonade.

De thee is een logische aanvulling op hun assortiment dat bestaat uit een Gember Elixir en een Gember Soda. “Je kan het Gember Elixir puur drinken - wel pittig! - of toevoegen aan warm water of thee. Ook lekker als mocktail gemengd met spuitwater of gemixt met fruitsap. En je kan het zelfs gebruiken om je gerechten te pimpen”, vervolgt Gaëlle.

“Onze Gember Soda is een gezonde en verfrissende ready-to-drink gemberlimonade. Minder zoet en met minder calorieën dan andere gemberbieren. De limonade werd trouwens oorspronkelijk op de markt gebracht als een limited edition voor de zomermaanden maar wegens groot succes vast in ons assortiment opgenomen.” 

Meerwaarde

De productie gebeurt uitsluitend door ambachtelijke en jonge fabrikanten in West-Vlaanderen en Wallonië. “Echte specialisten in hun vak”, weet Enzo. De distributie en werving doen Enzo en Gaëlle zelf. Ze leveren via gespecialiseerde distributeurs en bij zelfstandige winkels en speciaalzaken die zich richten op een gezond en natuurlijk aanbod. 

“We krijgen vooral veel positieve feedback over het feit dat we zero waste werken. Er wordt zoveel weggegooid in de foodretail. Dat aspect is een enorme meerwaarde”, weet Enzo.  

Wat begon als een gek lockdownidee in de keuken, groeide dus snel uit tot een stevige start-up. “We staan nu zo ver omdat we onze visie consequent hebben gevolgd”, besluit Gaëlle. “Gemberdranken winnen momenteel enorm aan populariteit, maar binnen die nichemarkt slagen we erin om innovatief te zijn.”

Het jonge koppel is ambitieus en wil verder groeien. Een eerste stap is de lancering van enkele nieuwe smaken. “Die zullen onconventioneel worden, we gaan de grenzen opzoeken van wat binnen onze branche verwacht wordt”, belooft Enzo. “Maar uiteraard altijd binnen onze visie van gezonde dranken, zonder geraffineerde suikers, zonder conserveermiddelen én zero waste.”    

www.gilidrinks.com

Gerelateerde artikels

Blauwe bessen zijn terug!
Piper-Heidsieck & David Doran
Authentieke slagerij matcht met Zwitserse kaas

Actueel

Feest voor de Buurtsupers van het jaar en Groentevakmannen
Kies voor lokaal in je buurtsuper en ...
Hoe hard zijn de prijzen gestegen in supermarkt?
cover-supermag-juni-2022-hr-zonder-paskruisen.jpg

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2022

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy