Winkelketens waarschuwen voor zwarte tijden


Het aantal verkooppunten neemt wel af, maar de gemiddelde oppervlakte per winkel wordt groter, vooral in Vlaanderen, waar de gemiddelde winkeloppervlakte in tien jaar tijd met 53 vierkante meter steeg tot 259 vierkante meter.

Momenteel is er in heel België een totale verkoopoppervlakte van 18,8 miljoen. In tien jaar tijd verdwenen er 12.500 verkooppunten. "Jaarlijks komt er 0,5 procent vierkante meter bij, terwijl de omzet per vierkante meter jaarlijks met 0,7 procent daalt", waarschuwt Dominique Michel, de ceo van Comeos.

De daling van het aantal verkooppunten leidt tot meer leegstand, niet alleen in de ­steden maar ook in de rand. Michel roept de gemeenten op om een visie op de winkel­straten te ontwikkelen, in ­samenspraak met de gewesten. "Dan weten de handelaars vooraf of ze een kans maken om te mogen openen." Wie een vergunning aanvraagt, zou ook sneller groen of rood licht moeten krijgen. In Nederland duurt een vergunningsprocedure slechts 13 weken.

 

image001

Gerelateerde artikels

Belgen zamelen meer dan 3.900 ton lege batterijen in
Surf mee op de grote Superbuurt-mediacampagne
Stap voor stap naar verpakkingsvrij

Actueel

Belgen zamelen meer dan 3.900 ton lege batterijen in
Surf mee op de grote Superbuurt-mediacampagne
Ombouw winkels naar Comarkt/Comarché afgerond
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy