De meerderheid van de winkeliers zien hun nieuw opgezette webshop eerder als een tijdelijke overlevingsstrategie tijdens de lockdown dan als een duurzaam verkoopkanaal. Dat besluiten onderzoekers van de UAntwerpen na een bevraging van bijna vierhonderd kleine Vlaamse winkeliers.
Ondernemers moeten nú profiteren van de geleverde inspanningen en hun online kanaal professionaliseren.
Veel lokale handelaars zijn sinds het uitbreken van de coronacrisis en de bijhorende lock down maatregelen gestart met een webshop. Eerder onderzoek van Joris Beckers en Ann Verhetsel, verbonden aan het departement Transport en Ruimtelijke Economie van de Universiteit Antwerpen, toonde al aan dat 50 % van de handelaars die nog niet online verkochten, toen met een webshop begonnen.
"Gemiddeld konden ze zo 20 % van hun omzet halen", legt Beckers uit. "In combinatie met de overheidssteun was dat voor veel handelaars voldoende om het hoofd boven water te houden."
Ook aan de kant van de consumenten werd massaal overgeschakeld naar online kopen. Dat was niet enkel goed nieuws voor de e-commercereuzen als Bol en Zalando, ook de online aankopen bij buurtwinkels gingen de hoogte in. Het gemiddelde aantal online aankopen per maand van lokaal voedsel en non-food steeg met respectievelijk 110 en 66 %. Ook na de coronacrisis zal de online verkoop populair blijven, voorspellen de onderzoekers.
Ze bevroegen 389 Vlaamse winkeliers uit alle provincies over hun ervaring met online verkoop en hun verwachtingen voor de toekomst. "Uit ons onderzoek blijkt helaas dat veel winkeliers hun pas geopende webshop niet voldoende serieus nemen", zegt Beckers. "Zo maakte slechts 25 % van de winkeliers gebruik van een professioneel bedrijf of een (sector)organisatie bij het opzetten hiervan. De meerderheid van de nieuwe verkoopkanalen is dus in de vrijgekomen tijd door de winkelier zelf in elkaar geknutseld."
Bovendien vraagt 60 % geen leveringskosten. Meer dan de helft van de respondenten doet de levering zelf, het merendeel ervan over afstanden van meer dan 10 kilometer. Anderen kozen vooral voor bpost om de logistiek te organiseren, maar ook dat brengt kosten met zich mee. In april voerde het postbedrijf een tijdelijke toeslag in voor grotere pakjesverzenders, om de drukte tijdens de eerste lock down op te vangen.
"De webverkopen lijken voor de meeste lokale winkels eerder een tijdelijke overlevingsstrategie dan een duurzame transitie naar een innovatieve detailhandel", besluit Beckers.
Bron: Belga