Wat heeft Buurtsuper.be in 2015 voor u gerealiseerd? Ontdek het hier!
Vlaamse buurtsuper is goed voor 1/3 van sector en blijft groeien
De Vlaamse zelfstandige buurtsuper is volgens het jongste AC Nielsen rapport 2015 aan een revival toe. “Ook bij Buurtsuper.be merken wij de laatste vijf jaar een stijging van het ledenaantal met bijna 30%” zegt Luc Ardies, algemeen directeur van Buurtsuper.be. Nog belangrijker is de nieuwe cultuur bij onze buurtsupers. Ze zijn zich bewust van hun unieke positionering: hun kleinschalige structuur, de lokale verankering en aantrekkelijke versafdelingen. Hun samenwerkingsverband via franchise of andere formules is hét toekomstmodel in de foodretail. Maar dan moet franchise aan een aantal voorwaarden voldoen.
Voordelen grootschaligheid gekoppeld aan
flexibiliteit van zelfstandige ondernemer
Het aantal grootwarenhuizen en kleinere voedingswinkels daalde de afgelopen 15 jaar fors, maar de middelgrote buurtsupermarkt kende in België een lichte stijging van 1.305 naar 1.320 en hun marktaandeel groeide van 27,9% (2000) tot 28,8% (2014). De 900 Vlaamse buurtsupers doen het nog beter: ze nemen 33,4% van de verkoop in de sector voor hun rekening. De groei is er dankzij de ligging (nabijheid), de versafdelingen en de sterke lokale verankering van de zelfstandige uitbaters. Hun partnerschip met grote ketens via franchise of andere samenwerkingsformules koppelen de voordelen van grootschaligheid (aankoopcondities, sterk imago,…) aan de kleinschalige en flexibele werkingsstructuren van de zelfstandige ondernemers. In een snel veranderend distributielandschap zullen immers de meest flexibele marktspelers de meeste overlevingskansen hebben.
Een vakbond die nooit staakt
Buurtsuper.be is de UNIZO organisatie van zelfstandige supermarkten. Buurtsuper.be focust op de specifieke belangen van de buurtsuper. Waarom? Omdat iemand, zonder daarom te staken, onze politici moet sensibiliseren over de economische en maatschappelijke toegevoegde waarde van de buurtsupermarkt.
De komende jaren worden misschien wel de belangrijkste. Hoe zal franchise zich verder ontwikkelen? Kunnen we onze onafhankelijkheid voldoende beschermen? Hoe spelen we in op e-commerce of nieuwe marktspelers als Hello Fresh? Hoe bieden we het hoofd aan de steeds complexer wordende wetgeving zoals HACCP?
Luc Ardies: Wij hebben 3 kerntaken:
1. belangenverdediging,
2. faciliteren van ervaringsuitwisseling over de formules heen en inspiratiemomenten en
3. Individuele dienstverlening en voordelen die ervoor zorgen dat de leden zich kunnen focussen op hun kerntaken.
De ‘ontzorging’ van onze leden op verschillende vlakken is een belangrijke toegevoegde waarde van onze organisatie”, aldus Luc Ardies van Buurtsuper.be. “Momenteel is de helft aangesloten bij Buurtsuper.be. Het is onze ambitie om de komende jaren nog te groeien”.
Voor het volledige jaaroverzicht, klik hier