Waarom Chinese onlinereus Alibaba nu ook fysieke winkels opent


Het bedrijf Alibaba van Jack Ma wil 2,4 miljard euro betalen voor een belang van 36,16 procent in Sun Art, met 446 hypermarkten de grootste supermarktketen van China en grotendeels in handen van het Franse Auchan. Vijf mogelijke redenen waarom zij als onlinespeler zich op de fysieke markt richten:

1. Koopgedrag beter analyseren

Alibaba wil de fysieke winkels van Sun Art analyseren en verbeteren met behulp van big data. Welke maatregelen het precies wil nemen, zeggen Jack Ma & co. er niet bij. Vermoedelijk zal Alibaba algoritmes ontwikkelen om het koopgedrag van mensen te analyseren. Zo besliste het bedrijf onlangs al om sensoren te plaatsen in de spiegels van de pashokjes, waardoor Alibaba te weten kan komen welke items de klant bij zich draagt. Zo'n experiment, waarbij interactieve spiegels worden gekoppeld aan big data en machine learning, loopt nu al in dertien lokale kledingwinkel

2. Mobiele betalingen op eigen app Alipay verhogen

Wellicht ziet Alibaba in de aankoop van de supermarktketen ook een geschikt instrument om de reikwijdte van zijn mobiele betaaldienst Alipay te verhogen en zijn logistieke diensten in China verder uit te breiden.

3. Meer zichtbaarheid in het straatbeeld

Ook andere e-commercereuzen kiezen er steeds meer voor om online en offline met elkaar te verbinden. Inmiddels heeft het Amerikaanse Amazon voor 13,7 miljard dollar de supermarktketen Whole Foods Market gekocht. Ook Zalando had dit voorjaar aangekondigd dat het in alle grote steden in Europa fysieke winkels wil openen. In België hebben grote internetspelers als Coolblue al winkels en verkooppunten geopend. Als onlinemerk is het beter ook in het straatbeeld zichtbaar te zijn. Dan hoef je niet altijd de goedkoopste te zijn en kun je de winstmarges verhogen.

4. Meer vertrouwen

Het openen van fysieke winkels verhoogt het vertrouwen en de sympathie van de consument en, vooral, de winkels stimuleren de verkoop. En dat op meerdere manieren. Wanneer consumentenproducten in het echt zien, zijn zij eerder geneigd die te kopen. Het gros van de consumenten geeft de voorkeur aan winkelen in fysieke winkels, omdat ze er de producten kunnen zien, aanraken en testen voor ze die kopen. Bovendien leidt het tot een betere merkbeleving. Wanneer het aantal fysieke verkooppunten vermenigvuldigt, dan geldt dat ook voor het aantal mensen dat over het merk praat en het online opzoekt. Ook dat is goed voor de verkoopcijfers. Bij het Nederlandse Coolblue, bijvoorbeeld, zagen ze in steden waar een winkel werd geopend de onlineverkoop telkens weer omhoogschieten.

5. Hoge logistieke kost van e-commerce

Natuurlijk is er ook nog het kosten­argument. Logistieke kosten zijn de achilleshiel van e-commerce. Door fysieke winkels als magazijnlocaties en als een dienst naverkoop te gebruiken, kunnen webgiganten als Amazon, Alibaba of Zalando de distributie verbeteren en het producttransport versnellen. Ze kunnen op die manier ook het steeds populairdere model van Click & Collect - online kopen en in de winkel afhalen - uitrollen. Dat is niet alleen handig om de transportkosten te drukken maar verhoogt ook de omzet. Bijna de helft van de klanten koopt extra artikelen bij het ophalen van de bestelling in de winkel.

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy