Voedingsbedrijven zien winstmarge ineenzakken

4 min.

De Belgische voedingsbedrijven zagen hun bedrijfswinst vorig jaar dalen van 3,7 procent van de omzet naar 2,8 procent, voornamelijk door de duurdere grondstoffen. Dat lazen we in De Tijd. 

Lees het artikel uit De Tijd hieronder. 

De lagere bedrijfswinstmarges van de Belgische voedingsbedrijven blijken uit berekeningen van de sectorfederatie Fevia, die zich baseert op de jaarrekeningen die de bedrijven hebben ingediend bij de Nationale Bank van België. De winstdaling komt er voornamelijk doordat grondstoffen in de nasleep van corona en de oorlog in Oekraïne fors duurder werden. Die inflatie konden de voedingsbedrijven niet rechtstreeks doorrekenen aan hun klanten: de horeca en de supermarkten.

Vooral bij de supermarkten is de weerstand tegen prijsverhogingen groot. Dat komt mede omdat de concurrentie fors is toegenomen. Het aantal winkels steeg met de helft, onder meer door de komst van Albert Heijn, Jumbo en Intermarché. Met lage prijzen en kortingen proberen die klanten in te pikken van de gevestigde spelers. Dat is een zegen voor de consument, maar een nachtmerrie voor de producent.

De vraag rijst of dat nu ook zo zal zijn. De sector is sceptisch. ‘De onderhandelingen met de supermarkten verlopen dit jaar even moeilijk als vorig jaar’, zegt Fevia-CEO Bart Buysse. ‘Sommige supermarkten willen lagere prijzen, maar veel grondstoffenprijzen liggen nog altijd hoger dan vroeger en onder meer suiker en cacao werden nog duurder.’:Acht jaar geleden veerden de marges vrij snel weer op na een dip die eveneens veroorzaakt was door hogere grondstoffenprijzen. De marge daalde toen naar hetzelfde niveau als vorig jaar.

De voedingssector denkt niet dat er snel herstel komt. ‘Behalve de duurdere grondstoffen maken we ook kosten voor meer duurzaamheid, en daar hebben de supermarkten veel minder oren naar’, zegt Fevia-voorzitter Anthony Botelberge, eigenaar van de maaltijdenproducent Frigilunch. 

Bovendien kampt de sector met volumedalingen. Door de hoge inflatie kopen mensen minder dan vroeger. Dat komt mede doordat mensen weer vaker hun boodschappen in het buitenland doen, stelt Fevia vast op basis van gegevens van de onderzoeksbureaus Eurostat en GfK en zijn eigen berekeningen. Het aantal grensaankopen zou 10 procent hoger liggen dan vijf jaar geleden. Sommige producten - vooral drank - zijn goedkoper in het buitenland. Fevia roept de regeringen op daar iets aan te doen.

De federatie wijst erop dat door de automatische indexering de loonkosten in de Belgische voedingsbedrijven 29,1 procent hoger liggen dan in de buurlanden, terwijl dat in 2022 nog maar 22,4 procent was. Daarnaast heft België hogere belastingen op voeding dan andere landen. ‘Door accijnzen, btw, verpakkingsbijdragen en binnenkort ook de zwerfvuiltaks is een flesje frisdrank in België 11 procent duurder dan hetzelfde flesje in Frankrijk’, zegt Buysse.

Bron: De Tijd

 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy