Vis niet ‘top of mind’, de grijze garnaal wel

3 min.

Productnieuws
Trots op die van ons

VLAM voerde in september een kwantitatief onderzoek naar de houding t.a.v. vis, week- en schaaldieren bij 1.000 Belgen tussen 18 en 64 jaar. We vatten de belangrijkste resultaten voor jou samen. 

Ongeveer 2/3 van de visconsumptie situeert zich thuis of bij familie en vrienden. De hoge inflatie van verse vis (9,5%) in de eerste negen maanden van dit jaar zet een rem op de aankopen van vis voor thuisverbruik met een volumedaling van 15,8% tot gevolg.  Hierdoor daalde de visomzet in de retail met 7,8%. Het buitenshuisverbruik van vis herstelt zich trouwens wel en het restaurantbezoek komt opnieuw op een normaal niveau.  

Vis is niet ‘top of mind’. Slechts 17% van de Belgen denkt spontaan aan vis als ze nu zouden moeten beslissen wat ze morgen als hoofdmaaltijd zouden gaan eten. Vooral 18-34-jarigen denken spontaan niet snel aan vis. 17% van de Belgen eet meerdere keren per week vis, 33% doet dit één keer per week en 26% een paar keren per maand. 24% eet minder vaak of nooit vis. De eetfrequentie van vis ligt hoger in Vlaanderen, bij 50-64-jarigen en bij hoger opgeleiden.

Belangrijkste motivators om vis te eten, zijn smaak en gezondheid.

Belangrijkste motivators om vis te eten, zijn smaak en gezondheid. Daarnaast vindt men vis ook een goede afwisseling met vlees en vegetarisch (wel eerder voor speciale gelegenheden) en licht verteerbaar. De prijs, de beschikbaarheid en de beperkte kennis van vissoorten en hun bereidingswijze zijn belangrijke barrières voor de visconsumptie. 

Er is wel een stijgend vertrouwen bij de consument in de Vlaamse vissector, die volgens hem voldoende inspanningen levert op het vlak van milieu- en diervriendelijkheid.  

De Vis van het Jaar ging dit jaar niet onopgemerkt voorbij. Ongeveer de helft van de Vlamingen weet dat de grijze garnaal de vis van het jaar 2022 is. De globale ‘vis van bij ons’-campagne wordt gesmaakt en maakt de consumenten nieuwsgierig. 

Resultaten uit de consumptietracking en de jaarlijkse vistracking van iVox in opdracht van VLAM. 

Gerelateerde artikels

Bijzonder varkensras met speciaal dieet
Vergeten en lekker zoet

Rammenas, pastinaak en zoete aardappel

Vergeten en lekker zoet

4 min.
Ondernemer Jan Tormans koopt Achelse Kluis

Actueel

De grote Lenteschoonmaak
Februari zonder supermarkt
Een boon voor de boon
cover-van-supermag-dec-2022-hr-zonder-paskruisen.jpg

Super
MAG 5

SuperMAG nr. 5
December 2022

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy