Verkoop biowortelen stijgt met 253% na nudging experiment

2 min.

Een verkoopexperiment met biologische wortelen leidde in Finland tot een groei van 253% in de verkoop. Dat concludeert een nieuwe Europees onderzoeksrapport rond de marketing van biologische producten. Als onderdeel van het Europese project 'Nudging Organic' deed Finland samen met Zweden, Vlaanderen en Nederland drie jaar lang onderzoek naar 'nudging': verkooptechnieken die inspelen op het onbewuste associatiepatroon van consumenten.

In het nieuwe 'Sustainable Nudging Report' brengen de vier landen hun bevindingen over verschillende nudging experimenten bijeen en delen ze praktische tips voor duurzame ondernemers om, ondanks een competitieve markt vol goedkopere prijsvechters, biologische producten positief te positioneren.

Het Europese project boekte het grootste succes in Vantaa, Finland. Gedurende twee weken kregen biologische wortels in supermarktketen K-Citymarket een strategische plaats en aanvullend communicatiemateriaal als 'Met één wortel kun je de wereld al verbeteren'. Als populaire snack in de Finse eindejaarsperiode bleek de wortel een slimme keuze, met een significante groei in verkoop van 253% (tegenover voorgaande jaren).

Maar ook de andere onderzoekspartners boekten succes in eigen land:

  • Zweden verplaatste biologische producten naar 'drukke verkeerspaden' binnen de supermarkten en zag een stijgende verkoop van 65% voor hun geactiveerde product.
  • Nederland focuste op kleine visuele hints op het winkelschap en deelnemende winkels boekten een 5-10% stijging in de verkoop van geselecteerde bioproducten.
  • In Vlaanderen steeg de verkoop van 'genudge' biologische producten met 33% door positieve framing en ondersteunend campagne materiaal over de algemene troeven van biologische landbouw. 

Meer informatie over het project en zijn onderzoekspartners vind je op nudgingorganic.eu.

Gerelateerde artikels

Patrick en Nancy vinden de liefde voor elkaar – en voor de winkel – in Delhaize Blankenberge
Eigen stoef

Column Luc Ardies

Eigen stoef

2 min.
Carrefour wil eigen winkels openen op zondag

Actueel

Patrick en Nancy vinden de liefde voor elkaar – en voor de winkel – in Delhaize Blankenberge
Eigen stoef

Column Luc Ardies

Eigen stoef

2 min.
Carrefour wil eigen winkels openen op zondag
cover-van-supermag-feb25-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy