To franchise or not to franchise?

3 min.

Franchise
SuperMAG

Dit jaar was er in ons land heel wat over franchising te doen. Elke retailgroep vult de franchiseformule op een eigen manier in. We zochten samen met enkele grote spelers naar overeenkomsten en verschillen. En keken aan de hand van twee stellingen van professor Gino Van Ossel naar de toekomst.

Gino Van Ossel zegt dat een enseigne nood heeft aan een fysiek netwerk uitgebaat door zelfstandigen, maar dan moeten die winkels wel levensvatbaar zijn. Hoe kan je als franchisegever je zelfstandigen helpen om voldoende toegevoegde waarde te leveren?

Nog volgens Gino Van Ossel zal elke zelfstandige buurtsuperuitbater voor zichzelf moeten bekijken hoeveel van de omzet hij aan e-commerce zal verliezen  in de toekomst. Het goede nieuws is dat de omzet die verloren gaat, waarschijnlijk de minst rendabele is. Er is en blijft een behoefte aan (door zelfstandigen uitgebate) convenience stores die minder hinder ondervinden van e-commerce. Hoe moeten zelfstandige buurtsupers zich profileren om de concurrentie met e-commerce aan te gaan?

De antwoorden die Wim Bauwens, commercieel directeur Retail Partners Colruyt Group gaf, lees je onder de foto! 

Op de foto: Steven Stouten en Tim Anthonis van Spar Schriek, Kessel, Lier en Wiekevorst

Waarmee onderscheidt jullie formule zich (naar de consument)?

Spar Colruyt Group staat voor lekkere en verse voeding, aangeboden in een gezellige buurtsupermarkt waar je je als klant welkom voelt.

Wat maakt jullie franchisenemers anders?

Onze Spar-winkeluitbaters zijn in de eerste plaats rasechte ondernemers. Mensen die dag in, dag uit het beste van zichzelf geven om hun klanten en medewerkers zo goed mogelijk te dienen. We proberen hen zoveel mogelijk te ontzorgen en te voorzien van alle commerciële middelen. Tegelijkertijd geven wij onze ondernemers de vrijheid om initiatieven te nemen en in te spelen op de lokale consumentenbehoeften. We bieden de nodige services zodat zij nog performanter en sterker worden in alle facetten van hun bedrijfsvoering. Een franchisenemer maakt ons trots als hij toegewijd en begaan is met de commerce, waardengedreven omgaat  met klanten en medewerkers, en initiatieven ontwikkelt om volledig verankerd te zijn in  de lokale gemeenschap.

Hoeveel winkels hebben jullie in eigen beheer en hoeveel in franchise?

Al onze 215 Spar-winkels worden via franchise uitgebaat.  

Hoe kan je als franchisegever je zelfstandigen helpen om voldoende toegevoegde waarde te leveren?

Door hen te ondersteunen bij het vinden van hun unieke kracht en hen te helpen die uit te spelen naar de klanten. Door hen te coachen en te inspireren met zowel de zachte als de harde elementen van het succesvol runnen van een buurtsupermarkt.

Hoe moeten zelfstandige buurtsupers zich profileren om de concurrentie met e-commerce aan te gaan?

Door een warme, persoonlijke ervaring aan de klant te bieden. Spar Colruyt Group- buurtsupermarkten brengen een unieke combinatie van een sterk vers aanbod met uitgesproken USP’s. En dat altijd met een warme, positieve verbinding met de klant. Indien relevant en levensvatbaar, organiseren sommige Spar-ondernemers ook een online aanbod. Maar dit is beperkt en focust vooral op de concepten en producten met toegevoegde waarde.

Gerelateerde artikels

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy