To franchise or not to franchise?

3 min.

Franchise
SuperMAG

Dit jaar was er in ons land heel wat over franchising te doen. Elke retailgroep vult de franchiseformule op een eigen manier in. We zochten samen met enkele grote spelers naar overeenkomsten en verschillen. En keken aan de hand van twee stellingen van professor Gino Van Ossel naar de toekomst.

Gino Van Ossel zegt dat een enseigne nood heeft aan een fysiek netwerk uitgebaat door zelfstandigen, maar dan moeten die winkels wel levensvatbaar zijn. Hoe kan je als franchisegever je zelfstandigen helpen om voldoende toegevoegde waarde te leveren?

Nog volgens Gino Van Ossel zal elke zelfstandige buurtsuperuitbater voor zichzelf moeten bekijken hoeveel van de omzet hij aan e-commerce zal verliezen  in de toekomst. Het goede nieuws is dat de omzet die verloren gaat, waarschijnlijk de minst rendabele is. Er is en blijft een behoefte aan (door zelfstandigen uitgebate) convenience stores die minder hinder ondervinden van e-commerce. Hoe moeten zelfstandige buurtsupers zich profileren om de concurrentie met e-commerce aan te gaan?

De antwoorden die Kris Volckaert, VP affiliated stores & Luxemburg gaf, lees je onder de foto! 

Op de foto: Bruno Schelck van AD Delhaize Gooik

Waarmee onderscheidt jullie formule zich (naar de consument)?

Delhaize kent verschillende sterke winkel-formules. Voor de zelfstandige winkels zijn dat AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop&Go. Daarnaast hebben we ook geïntegreerde winkels die we nu stap voor stap converteren naar zelfstandige buurtsupers. Samen vormen ze het meest uitgebreide netwerk in België en Luxemburg. Ons affiliated model combineert de kracht van ons sterke merk en het ondernemende karakter van onze zelfstandige uitbaters. Voor elk type klant en behoefte is er een aangepaste winkelformule. 

Wat maakt jullie franchisenemers anders?

Bij Delhaize spreken we niet van franchisers maar van aangeslotenen of affiliates. Het zijn rasechte ondernemers die hun zaak zelf uitbaten. Mensen die passie hebben voor Delhaize, onze producten, hun medewerkers en hun klanten. Door hun lokale aanpak kunnen ze perfect inspelen op wat hun omgeving van hen verwacht. Veel uitbaters zijn al tientallen jaren aangesloten. Soms zien we zelfs dat hun kinderen in navolging eigen winkels openen. 

Hoeveel winkels hebben jullie in eigen beheer en hoeveel in franchise?

Over alle winkelformules heen hebben we in België momenteel 117 winkels in eigen beheer en 634 geaffilieerde winkels*. Met Luxemburg erbij komt het totaal op  810 winkels. 

* stand van zaken dd. 24/11/2023

Hoe kan je als franchisegever je zelfstandigen helpen om voldoende toegevoegde waarde te leveren?

Wij geloven sterk in de combinatie van ondernemerschap, en het sterke merk en de ondersteuning van Delhaize. Alles start met een doordacht businessplan, een goede locatie en de meest relevante winkelformule voor die locatie. Bij Delhaize heeft levensvatbaarheid en rentabiliteit absoluut voorrang op expansiedrang. Ondersteuning en training zijn van levensbelang bij de start van een winkel.  

Hoe moeten zelfstandige buurtsupers zich profileren om de concurrentie met e-commerce aan te gaan?

Fysieke winkels en e-commerce zijn een en-en-verhaal en dus complementair aan elkaar. Geen enkele klant doet enkel boodschappen online. Iedere aangeslotene profiteert rechtstreeks of onrechtstreeks van het succes van e-commerce. Een sterke e-commere verhoogt de loyaliteit van de omnichannelklant. Delhaize trekt bewust de kaart van e-commerce om op die manier een volledig aanbod van diensten te kunnen aanbieden.

Gerelateerde artikels

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy