To franchise or not to franchise?

3 min.

Franchise
SuperMAG

Dit jaar was er in ons land heel wat over franchising te doen. Elke retailgroep vult de franchiseformule op een eigen manier in. We zochten samen met enkele grote spelers naar overeenkomsten en verschillen. En keken aan de hand van twee stellingen van professor Gino Van Ossel naar de toekomst.

Gino Van Ossel zegt dat een enseigne nood heeft aan een fysiek netwerk uitgebaat door zelfstandigen, maar dan moeten die winkels wel levensvatbaar zijn. Hoe kan je als franchisegever je zelfstandigen helpen om voldoende toegevoegde waarde te leveren?

Nog volgens Gino Van Ossel zal elke zelfstandige buurtsuperuitbater voor zichzelf moeten bekijken hoeveel van de omzet hij aan e-commerce zal verliezen  in de toekomst. Het goede nieuws is dat de omzet die verloren gaat, waarschijnlijk de minst rendabele is. Er is en blijft een behoefte aan (door zelfstandigen uitgebate) convenience stores die minder hinder ondervinden van e-commerce. Hoe moeten zelfstandige buurtsupers zich profileren om de concurrentie met e-commerce aan te gaan?

De antwoorden die Peggy Bauwens, algemeen directeur van Alvo, gaf, lees je onder de foto! 

Op de foto: Lawrence Vechter en Jef Van Eccelpoel van Van Eccelpoel

Waarmee onderscheidt jullie formule zich (naar de consument)?

Alvo is geen franchisegever, maar een erkende coöperatieve vennootschap waarbij onze winkeliers aandeelhouders zijn en waarbij elk lid evenveel stemrecht heeft. Dit maakt dat de werking van Alvo zich onderscheidt van die van andere franchisegroepen. Ondernemers kunnen bij Alvo in alle vrijheid hun supermarkt uitbaten. Het zijn échte ondernemers die een verschil maken en lokaal sterk verankerd zijn.

Wat maakt jullie franchisenemers anders?

Onze ondernemers zijn échte ondernemers. Ze regelen niet alleen de aan- en verkoop van goederen uit de centrale, ze zijn ook echt bezig met wat de klant wil, zijn lokaal verankerd, sterk in vers en doen net dat extraatje om in de winkel beleving te creëren en kwaliteit aan te bieden.

Hoe kan je als franchisegever je zelfstandigen helpen om voldoende toegevoegde waarde te leveren?

De centrale van Alvo in Temse ondersteunt onze leden maximaal. We werken met  zes personeelsleden, waardoor we snel beslissingen kunnen nemen. Iedereen is altijd op de hoogte en meteen bereikbaar.

Overheadkosten zijn beperkt, wat de marges alleen maar ten goede komt. Op het vlak van aankoop werken we samen met Colruyt om de sterkste condities op de markt te hebben met een transparant costplus-systeem. Toch ondersteunen we onze ondernemers maximaal door mee na te denken over winkelbeleid, investeringen, assortiment, marketing, personeelszaken …

Hoe moeten zelfstandige buurtsupers zich profileren om de concurrentie met e-commerce aan te gaan?

Het is geen geheim dat vers de toekomst is. We zien veel lokale handelaars – zoals bakkers, beenhouwers ... – verdwijnen. Daar ligt een enorme opportuniteit voor onze supermarkten. Ondernemers die deze rol opnemen, groeien het sterkst. We zijn ervan overtuigd dat je ons nooit helemaal kan vervangen door e-commerce. De klant zal ook, net door de digitalisering, meer nood hebben aan persoonlijk contact.

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
"Wij bieden cash aan daar waar het nog gebruikt wordt"
Stap voor stap naar verpakkingsvrij

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy