Dit jaar was er in ons land heel wat over franchising te doen. Elke retailgroep vult de franchiseformule op een eigen manier in. We zochten samen met enkele grote spelers naar overeenkomsten en verschillen. En keken aan de hand van twee stellingen van professor Gino Van Ossel naar de toekomst.
Gino Van Ossel zegt dat een enseigne nood heeft aan een fysiek netwerk uitgebaat door zelfstandigen, maar dan moeten die winkels wel levensvatbaar zijn. Hoe kan je als franchisegever je zelfstandigen helpen om voldoende toegevoegde waarde te leveren?
Nog volgens Gino Van Ossel zal elke zelfstandige buurtsuperuitbater voor zichzelf moeten bekijken hoeveel van de omzet hij aan e-commerce zal verliezen in de toekomst. Het goede nieuws is dat de omzet die verloren gaat, waarschijnlijk de minst rendabele is. Er is en blijft een behoefte aan (door zelfstandigen uitgebate) convenience stores die minder hinder ondervinden van e-commerce. Hoe moeten zelfstandige buurtsupers zich profileren om de concurrentie met e-commerce aan te gaan?
De antwoorden die Giosino Cornacchia, Director Operations Market van Carrefour België gaf, lees je onder de foto!
Op de foto: Gert Schrooten van Carrefour Market Hamont en Bocholt
Waarmee onderscheidt jullie formule zich (naar de consument)?
Carrefour Market is de versspecialist voor de wekelijkse boodschappen. Onze sterktes liggen in de breedte van ons assortiment. We focussen op vers, hebben een eigen patisserie-atelier dat exclusief voor ons werkt én leggen de nadruk op lokale producten en bio. We pakken dan ook uit met het goedkoopste biomerk van België. De producten van ons eigen Carrefour-merk zijn uitgeroepen tot Merk van het Jaar 2023 met bijna 5.000 referenties. We willen onze klanten helpen om goed te eten aan een betaalbare prijs.
Wat maakt jullie franchisenemers anders?
Hun commerciële ingesteldheid, vriendelijkheid, klantgerichtheid, teammanagement ... Maar vooral ook hun inzet, flexibiliteit, motivatie en dynamiek. Bij Carrefour Market hebben we winkels van verschillende grootte (van 500 tot 3.400 m2). Dit geeft de mogelijkheid om tegemoet te komen aan alle types van franchisepartners.
Hoeveel winkels hebben jullie in eigen beheer en hoeveel in franchise?
Ons park bestaat uit 350 Carrefour Market-winkels, waarvan 307 in franchise en 43 in eigen beheer. Bij Carrefour wordt dus 90% van het winkelpark door franchisepartners beheerd.
Hoe kan je als franchisegever je zelfstandigen helpen om voldoende toegevoegde waarde te leveren?
We bieden commerciële en financiële ondersteuning. Ons Service Center staat ten dienste van onze winkels door middel van een regionale directeur, coaches, trainers, opleidingen en ondersteuning van de verschillende departementen. Een franchise vergt minder investering dan het opzetten van je eigen kleine zelfstandige zaak. De rendabiliteit van onze winkels is een van onze drie fundamentele doelstellingen. Onze partners profiteren van schaalvoordelen.
Hoe moeten zelfstandige buurtsupers zich profileren om de concurrentie met e-commerce aan te gaan?
Wij zijn voortdurend op zoek naar nieuwe oplossingen zoals e-commerce en quick-commerce. Afhankelijk van waar onze winkels zich bevinden, kunnen onze franchisepartners instappen in Carrefour Fast Delivery voor een levering binnen de twee uur. Of ze kunnen samenwerken met Uber Eats, Deliveroo en TakeAway voor een levering binnen het uur. We zien dat onze winkels op deze manier heel wat bestellingen binnenkrijgen. We testen ook autonome bezorgrobots, als innovatieve last mile delivery-oplossing.