Covid-19 heeft een enorme impact op de thuisverbruikcijfers. We moesten in ons kot blijven en de kook- en bakwoede sloeg toe. In 2020 kocht de Belg 9% meer verse voeding voor thuisverbruik dan het jaar voordien.
Ook het thuisverbruik van eieren, een basisingrediënt in de keuken, boomde van 72 stuks per capita in 2019 naar 81 stuks in 2020 (+13%). In besteding gaat het om een stijging met 14% namelijk van 13,31 euro per capita naar 15,21 euro.
De gemiddelde eierprijs bleef stabiel op 0,19 euro per stuk. Een scharreleitje is het goedkoopst (0,15 euro per stuk) en het bio-eitje het duurst (0,31 euro per stuk). Eieren van kippen met vrije uitloop stegen met 1 cent in prijs tot 0,25 euro per stuk.
Het percentage kopende gezinnen blijft stabiel op een hoog niveau (92%), terwijl de aankoopfrequentie in 2020 steeg naar gemiddeld 16 keer per jaar. De laatste jaren is er een verschuiving merkbaar van kopers van eieren van kippen met een vrije uitloop naar bio. Het aantal kopers van bio-eieren bedraagt nu 38%.
Het scharrelei blijft veruit de standaard. 67% van de eierverkoop zijn scharreleieren en deze staan in voor meer dan de helft van de omzet. De eieren van kippen met vrije uitloop vormen de tweede belangrijkste categorie, met een volumeaandeel van 19%. Het biosegment vertegenwoordigt 11% van het aantal verkochte eieren en 18% van de omzet. Op lange termijn zit de verkoop van bio-eieren in de lift.
DIS 1 is het belangrijkste aankoopkanaal voor eieren maar hard discount kon vorig jaar wel marktaandeel winnen.
Dit blijkt uit gegevens van het marktonderzoeksbureau GfK Belgium, dat in opdracht van VLAM het thuisverbruik volgt van 6 000 Belgische gezinnen. De cijfers hebben enkel betrekking op de aankoop van verse eieren in de schaal.