Supermarkt houdt goed stand
Steeds meer Belgen geven dat ze meubels, kleding en multimedia online aankopen. De traditionele supermarkt houdt dan weer goed stand: zowat acht Belgische consumenten op de tien doen er liever hun boodschappen. Dit blijkt uit de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse Retail Report van het financiële technologieplatform Adyen.
Het aandeel Belgische consumenten dat aangeeft kleding, meubels en multimedia liever online te kopen stijgt jaar op jaar. Terwijl in 2022 nog één op de vier (26%) Belgische shoppers zijn kleding liever op het internet kocht, is dat voor 2023 al bijna de helft (44%). Dat is een stijging van 18% in één jaar.
De traditionele supermarkt of kruidenierswinkel volgt die trend echter niet. Bijna acht Belgische consumenten op de tien (78%) doen hun boodschappen liever ter plaatse. Eén Belg op de tien (13%) zegt dan weer de PC, smartphone of tablet te gebruiken voor zijn dagelijkse aankopen.
Wat de voordelen van online shoppen nu precies zijn, verschilt voor heel wat Belgen. Zo geeft de helft (53%) van de respondenten aan liever aankopen op het internet te doen, omdat ze het vanuit het comfort van hun eigen huis kunnen doen. Anderen (43%) zeggen dan weer dat ze online betere koopjes kunnen doen.
Maar ook de fysieke winkel kan mooie troeven op tafel leggen. Veel Belgen (29%) trekken er bijvoorbeeld graag een dagje op uit, omdat merken hen een unieke ervaring bieden. Anderen (63%) geven aan naar de bakstenen winkel te gaan, omdat ze er de kleding kunnen uitproberen voor ze het kopen. Sommigen (62%) gaan liever ter plekke omdat ze ter plaatse de kwaliteit van hun aankopen makkelijker kunnen beoordelen.