Succes zelfstandige supermarkten kan toekomst Carrefour redden


Spijts dat de Carrefour franchisenemers het qua omzetevolutie beter doen dan de eigen filialen, moet er toch over hun rendabiliteit worden gewaakt. De buurtsupers zijn echter een zeer geloofwaardige invulling voor alles wat Carrefour in de toekomst wil uitstralen: meer verse lokale producten, bio en alles wat kan inspelen op de lokale authenticiteit die terug opwelt bij de consument. Bovendien zouden ze door hun fijnmazig netwerk ook een belangrijke rol als afhaalpunten kunnen spelen in het e-commerce verhaal.

De laatste jaren bleek dat de zelfstandige supermarkten van de Carrefour groep in België het beter deden dan de eigen filialen op vlak van omzetgroei en marktaandeel. Ze bleken meer aangepast aan de veranderende demografie (kleinere gezinnen, nood tot convenience,…) dan de grote hypermarkten en de enthousiaste zelfstandige uitbaters slaagden erin om hun winkels op een meer productieve wijze te kunnen exploiteren. Maar Buurtsuper.be waarschuwt toch dat Carrefour bij een eventuele verzelfstandiging van de eigen winkelfilialen beter moet opletten op de rendabiliteit van de aangeslotenen. Uit de recente balansanalyse van Buurtsuper.be blijkt dat de Carrefour groep het meeste aantal verlieslatende bedrijven telt van alle zelfstandige supermarkten (22,73% bij de Express winkels en 20,99% bij de Markets, terwijl het gemiddelde bij de zelfstandige supermarkten 19,2% is). Ook op de andere financiële parameters scoort Carrefour zwakker dan de meeste andere formules van zelfstandige supermarkten. Luc Ardies van Buurtsuper.be: “Carrefour mag zich als leverancier niet blindstaren om de (beperkte) omzetgroei bij haar aangeslotenen, maar moet in het belang van de toekomst van de complete groep, ook dringend de rendabiliteit van haar franchisenemers opkrikken”.

Meer buurtwinkels

Het succes van de buurtsupermarkten heeft veel te maken met de veranderende demografie: gezinnen zijn kleiner geworden, verknippen hun boodschappen meerdere keren per week in plaats van de vroegere bulkaankopen en kiezen vaak de dag zelf wat ze ’s avonds willen eten. Kortom alles waar kleinschalige supermarkten perfect kunnen op inspelen. Bovendien beantwoordt de lokale verankering met zelfstandige uitbaters veel beter op de toekomstwensen van de consument rond meer authenticiteit, lokale producten, bio en ruim vers-aanbod. In die zin zou Buurtsuper.be kunnen bevestigen dat de nadruk op ‘meer buurtwinkels’, die Carrefour eerder deze week al aankondigde, perfect in de kaart speelt van hun zelfstandige aangeslotenen.

E-commerce door samenwerking met buurtsupers

In België is de bewuste ‘last mile’ peperduur omwille van onze gespreide bewoning. In die zin is de afhaling van online bestellingen bij een fijnmazig netwerk van vele kleinere en grotere buurtsupermarkten een meer rendabel alternatief dan thuisbelevering. Maar dan moet Carrefour hiervoor uiteraard een haalbaar vergoedingssysteem kunnen afspreken met haar aangeslotenen. Bovendien is in onze buurtlanden reeds gebleken dat de rechtstreekse thuisbelevering vanuit een centrale tot ernstige en liefst vermijdbare conflicten kan leiden met de eigen aangesloten zelfstandige supermarkten."  

 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy