Sterkere samenwerking: moeten zelfstandigen conclusies trekken?

4 min.

Vandaag lazen we in de Gazet van Antwerpen een artikel over Ahold Delhaize, dat wil dat supermarkten Delhaize en Albert Heijn én webwinkel bol.com intensiever gaan samenwerken.

Supermarktconcern Ahold Delhaize, wereldwijd goed voor bijna 7.500 winkels en meer dan 410.000 werknemers, gaat wereldwijd bijkomend besparen op zijn structuurkosten. Op de hoofdkantoren en bij de ondersteunende diensten wordt gekeken waar het efficiënter kan. Doordat in de Belgische supermarktsector de marges onder zware druk staan, wordt ook in België nadrukkelijk naar structurele besparingen gezocht. Delhaize gaat daarvoor nog nauwer moeten samenwerken met Albert Heijn.

 

Er wordt zowel ingezet op een gedeelde infrastructuur op het vlak van IT als op een gezamenlijke inkoop van diensten en goederen. Delhaize en Albert Heijn zullen ook hun huismerken beter op elkaar afstemmen, wat de aankoopkracht ten goede moet komen.

De verkoop van huismerken is in de Benelux bijzonder belangrijk en nam afgelopen jaar nog toe, van 50% naar 52%, doordat consumenten meer wilden besparen. Dat betekent dat in een winkelkarretje van 100 euro voor 52 euro huismerken zit. Albert Heijn zette nadrukkelijker in op de goedkoopste huismerken door zijn aanbod goedkope instapproducten, de 'prijsfavorieten', uit te breiden. Bij Delhaize is dat gamma goedkoopste producten minder sterk uitgesproken. Delhaize lanceerde wel 'de kleine leeuwtjes', een gamma bestaande huismerken tegen relatief scherpe prijzen.

De nauwere samenwerking slaat ook op bol.com, een ander onderdeel van Ahold Delhaize. In de winkels en magazijnen komt er geen afslanking, maar op alle andere terreinen wel. Het gaat dan vooral om de kantoorkosten en de kosten van de ondersteunende diensten. Door de verschillende organisaties beter op elkaar af te stemmen, kan het eenvoudiger, efficiënter en kunnen bepaalde functies verdwijnen.

De grootste besparingen in België zijn bij Delhaize te vinden. Delhaize is in België veel groter dan Albert Heijn. De organisatie bestaat er ook al veel langer, waardoor er verhoudingsgewijs meer medewerkers met een hoge anciënniteit zijn. En de automatische loonindexering weegt in België ook zwaar door.

Volgens CEO Frans Muller is België een lastige markt, omdat er te veel supermarktspelers zijn, te veel supermarkten en te veel winkelruimte. Verschillende supermarktbedrijven maken verlies. De vraag is of alle supermarktspelers het kunnen blijven uitzweten of dat sommige de markt zullen verlaten.

In de Belgische markt zijn Albert Heijn, Intermarché en Colruyt de sterkste drie spelers. De groep Louis Delhaize (Cora, Match…) hoort bij de zwakkere. Lidl kan dan weer terugvallen op een erg sterke internationale organisatie, terwijl ook Aldi een vaste waarde is. Delhaize moet dan weer sterker worden door nauwer met Albert Heijn samen te werken.

In België is Albert Heijn, dat nog marktaandeel wint in een zeer moeilijke markt, het winnende paard, en niet Delhaize. Dat stelt Delhaize voor een uitdaging. Zowel Ahold Delhaize zelf als de honderden zelfstandigen kunnen op termijn de conclusie trekken dat ze beter inzetten op winkels van AH, besluit journalist Pascal Den Doven zijn artikel.

Bron: Gazet Van Antwerpen

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy