Sputtert Colruyt omwille van te weinig zelfstandige franchisenemers?

4 min.

De koers van Colruyt zakte naar het laagste peil in zowat zeven jaar en een half miljard aan beurswaarde ging in rook op. Professor retail aan de Vlerick School, Gino Van Ossel, stelt dat wat nu gebeurt al een tijdje in de sterren stond geschreven. "De evoluties in de retailsector maken dat Colruyt, meer dan andere retailers, in de gaten wordt gehouden. Omdat de corebusiness van de groep, ‘de goedkoopste zijn’, steeds meer onder druk komt te staan. 

Van Ossel verwijst in een interview met De Morgen naar de strategie van Colruyt om andere activiteiten dan food retail naar zich toe te trekken. "De expansie van het aantal winkels (nvdr: supermarkten) is nagenoeg ten einde, je kunt niet blijven winkels openen. Dus stopt de groei."

2020 was voor alle supermarkten een boerenjaar, dankzij corona. Waar de eerste coronapaniek in 2020 leidde tot extra verkoop, staan met de versoepeling van maatregelen de volumes in voedingswinkels nu onder druk. "Dat de omzetcijfers in 2021 een terugval zouden kennen, was voor niemand een verrassing", zegt Van Ossel. "Alleen legde corona een aantal structurele problemen bloot."

Tijdens de coronacrisis had de groep marktaandeel verloren, omdat consumenten vaker naar buurtwinkels trokken. En daar heeft Colruyt er verhoudingsgewijs minder van dan de concurrentie.

"De veranderende demografie is ook iets wat Colruyt hard voelt. Zowat een derde van de bevolking is hun klassieke doelgroep: koppels met kinderen. Maar de snelle evolutie zit in de vergrijzing en singles, die andere behoeftes hebben." Die groeiende doelgroep shopt lokaler, koopt meer take-away of bestelt bij HelloFresh. Andere retailers als Delhaize of Carrefour hebben daarop gereageerd met meer lokale zelfstandige franchisenemers.

Maar het moeilijkste verhaal voor Colruyt is de komst van concurrenten als Albert Heijn en Jumbo. "Toen Albert Heijn nog maar tien winkels had, kon Colruyt makkelijk reageren door lokaal de prijzen aan te passen. Nu zij een quasi landelijke dekking hebben lukt dat niet meer. Colruyt moet volgen met de agressieve promopolitiek van Albert Heijn, dat overigens goedkoper inkoopt in Nederland. Daardoor snijdt Colruyt in zijn eigen marges, wat de winstdaling verklaart."

De fundamentele vraag is: waar moet Colruyt naartoe? "Dat geldt voor de hele sector", zegt Van Ossel. "Maar omdat Colruyt aangevallen wordt op zijn prijzenpolitiek, resoneert die vraag net iets harder.

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy