Spierballengerol Colruyt en PepsiCo vooral nefast voor buurtsupermarkten en kmo-leveranciers


Colruyt bant Pepsico-producten uit de rekken omdat de Amerikaanse fabrikant voorlopig niet wil tegemoetkomen aan de aankoopeisen van Coluryt. Na de fusie van Ahold Delhaize en de prijs(her)onderhandelingen met fabrikanten is er opnieuw heel wat nervositeit in de Belgische retail gekropen. Niemand, ook de consument niet, is hiermee gebaat.  

De consument vindt door dit spierballengerol zijn favoriete producten niet langer in de winkelrekken, maar dat is slechts een tijdelijk probleem. Maar veel erger is de negatieve prijsspiraal waarin de supermarktsector dreigt terecht te komen. Want op die manier is er op termijn nog maar weinig plaats voor kwaliteitsinvesteringen en innovatie. En die evolutie is voor onze gehele westerse economie nefast.

Prijsverlagingen

Het aandeel van de goedkopere huismerken bedraagt in België 36,1%, terwijl dit pakweg 10 jaar geleden nog minder dan 30% was. De groei van de huismerken maakt de retailers sterker in de onderhandelingen met de merkfabrikanten. Maar die zitten ook niet stil… Sommigen denken eraan om in het e-commerce verhaal consumenten direct aan huis te beleveren. Fusies langs beide kanten van de onderhandelingstafel zorgen voor schaalvergroting en een concurrentiestrijd die vooral gefocust is op prijsverlagingen. Hierdoor is er nog maar weinig plaats voor de kmo-leveranciers.

Onweer voor de buurtsupermarkt

Ook voor de buurtsupermarkten, veelal franchisenemers en nu toch goed voor 1/3 van de markt, dreigen er onweerswolken. De drie grote retailgroepen, Colruyt, Carrefour en AHDelhaize, scherpen hun prijzen aan en de talrijke promoties tasten de marges van de zelfstandige supermarkten aan. Nochtans hebben die aangesloten buurtsupers reserves nodig om ook te anticiperen op het opkomende online shoppen. Als het Amerikaanse Amazon, of waarom niet het Chinese Alibaba, zich ook willen bewijzen in de Europese retail markt door omnichannel concepten uit te rollen, dan moeten onze buurtsupermarkten concurrentieel blijven. En dat kunnen ze niet doen door de goedkoopste te willen zijn. Investeringen in aantrekkelijke en servicegerichte fysieke winkelconcepten mét mogelijkheid tot e-commerce zullen heel wat centjes kosten.

Dringend nood aan overheidscontrole op eerlijke concurrentie

 Wat is de rol van de overheid? Een economie die vooral gefocused is op prijsverlagingen in plaats van op toegevoegde waarde helpt onze westerse bedrijven en vooral kmo’s allesbehalve vooruit. Want die kunnen toch niet concurreren met de producten van lageloonlanden.
Volgens Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be blijven onze Ministers van Economie en Middenstand teveel afzijdig. “De resultaten van het ketenoverleg, die de bedoeling heeft om toch enige sereniteit te brengen in het strijdgewoel tussen fabrikanten, kmo’s, retailers en boeren, blijven tot dusver pover. Ook de hervormingen van onze economische wetgeving en de controle erop, die vroeger gericht was op het bewaken van consumentenrechten én eerlijke concurrentie tussen bedrijven, evolueert meer en meer naar een eenzijdige bescherming van consumentenrechten. Niet beseffend dat eerlijke concurrentie tussen bedrijven op termijn ook in het belang van consumenten is. Het is dringend tijd dat de overheid haar toekomstige rol in dat snel evoluerende economisch verkeer (her)overweegt. Anders dreigen de wetten van de jungle de bovenhand te nemen.”   

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy