Sociale media bij buurtsupermarkten in steile opmars


Het gebruik van sociale media door handelaars is in snelle opmars. Vandaag schakelen 7 op de 10 buurtsupermarkten de sociale media in bij hun marketingstrategie. Vijf jaar geleden was dit slechts 3 op 10. Diegenen die voorlopig nog niet actief zijn op sociale media, wijten dit vooral aan feit dat de zaakvoerder zelf er te weinig affiniteit mee heeft en in mindere mate aan de schrik voor negatieve berichtgeving over de winkel. Facebook is met stip het populairste kanaal (98%) en de supermarkten hebben gemiddeld 800 ‘volgers’. Uit de enquête blijkt dat de belangrijkste reden, om op de sociale media actief te zijn, is een band te creëren met het cliënteel.

Opvallend is dat de buurtsupermarkten zeer zorgvuldig omgaan met de sociale media en erover waken om niet teveel pure commerciële acties op te zetten. Zij getuigen dat de meer persoonlijke berichten en berichten die subtiel worden gekoppeld aan een cadeautje of ander klantenvoordeel het meeste succes hebben. De pure reclameboodschappen worden dus duidelijk voor andere media voorbehouden. Het meest succesvol zijn dan bijvoorbeeld een personeelslid dat op pensioen gaat en wordt gevierd met een uitnodiging aan de klanten om samen een gebakje te komen eten, de bruiloft van de winkeldochter of de stichter & vader van de uitbater die 80 jaar wordt, de verkiezing van het meest klantvriendelijke personeelslid, enz.. Ook functionele berichten op facebook staan garant voor heel wat ‘likes’: informatie over evolutie wegeniswerken, verbouwing van de winkel, verruiming van de openingsuren,… Als de berichten een eerder commercieel karakter hebben, zoals foto’s van een vernieuwde afdeling, nieuwe producten in de winkel (eerste maatjes,…),… dan scoren die iets minder dan de vorige categorie, maar toch nog altijd beter dan de pure promotieacties. De meeste buurtsupers organiseren ‘like & deel’-acties die ze koppelen aan bepaalde prijzen. 

Buurtsuper.be, de UNIZO organisatie van de zelfstandige supermarkten, besluit hieruit dat sociale media een uitstekend middel zijn om de lokale verbondenheid van de buurtsuper met de plaatselijke bevolking en klanten aan te halen. Door de opkomst van het anonieme online shoppen wordt die persoonlijke band een steeds meer belangrijke positionering. Buurtsuper.be zal daarom naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ (einde september) en de imagocampagne ‘Samen bouwen aan een superbuurt’ die daaraan voorafgaat, een speciale actie op het getouw zetten waarbij klanten hun favoriete buurtsuper kunnen ‘liken’. Het gespecialiseerde trainingscenter van Buurtsuper.be, PMOcvba, zal ook opleidingen organiseren voor zowel zaakvoerders als personeel om op een professionele manier de sociale media te gebruiken bij de marketingstrategie van de winkel.

Buurtsuper.be heeft naar aanleiding van de enquête over sociale media ook nagekeken wie de meeste ‘volgers’ heeft kunnen aantrekken naar aanleiding van een speciale actie. De hoofdprijs gaat naar Spar Kachtem met 5.200 ‘volgers’ bij een spaaractie rond een gratis ontbijtmand. Vervolgens Alvo Zonhoven die een actie organiseerde rond Pukkelpop met 3.500 ‘volgers’ en op de derde plaats kwam Spar Lichtaart met 2.000 naar aanleiding van een optreden van de ‘Romeo’s’ op de parking van de supermarkt.

 

Voor meer info: Luc Ardies – Directeur Buurtsuper.be – luc.ardies@unizo.be – 0475 55 69 95

Onderzoeksresultaten Marketing Development:

  • 66% of bijna 7/10 van de zelfstandige supermarkten schakelt sociale media in bij hun marketingbeleid.
  • In nagenoeg alle gevallen is dat Facebook (98%) op grote lengte gevolgd door Instagram (12,5%; er waren meerdere antwoorden mogelijk)
  • Gemiddeld hebben deze buurtsupermarkten 800 volgers
  • Belangrijkste reden om op sociale media actief te zijn als buurtsuper is de band die ze hiermee creëren met hun cliënteel (60,4%), gevolgd door reden omdat klanten ook actief zijn op sociale media (58%) en omwille van feit dat concurrentie het ook doet (31%; er waren meerdere antwoorden mogelijk)
  • Waarom is buurtsuper niet actief? (34% van de gevallen of iets meer dan 3/10): zaakvoerders hebben zelf te weinig kennis van sociale media (56%), schrik van negatieve berichten over de zaak (13%) en diverse andere argumenten
  • 76% of 3/4 van de buurtsupers die vandaag nog niet actief zijn op de sociale media, overwegen het om dat in de toekomst wel te wrden
  • Bijna de helft van de buurtsupers zouden graag vorming krijgen over gebruik sociale media (voor zaakvoerders en/of medewerkers)

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy