Is het een winkel? Is het een café? De caféwinkel!
Als reactie op het online shoppen kiezen sommige ondernemers voor een hybride concept dat winkel en horeca combineert. Een kapperszaak waar je iets kan drinken tijdens het wachten, een meubelzaak waar je kan rondsnuisteren met een speciaalbiertje in de hand of een plantenwinkel waarin je moet slalommen rond koffiedrinkende klanten.
Lees hieronder het artikel uit Het Nieuwsblad.
Alleen maar shoppen volstaat niet meer: winkels willen hun klanten ook een gezellig moment van ontspanning aanbieden. Enter: de caféwinkel. In Het Nieuwsblad getuigt consumentenexpert Joeri Van den Bergh over luxemerken als Prada, Louis Vuitton en Hermès die cafés openden, los van hun winkels, om hun merk toegankelijker te maken. Ondertussen is het concept overgeslagen naar heel wat andere sectoren.
Eén van die nieuwkomers is Habaja, een brocantewinkel in Oostende. Mét een bar. De winkel opende eind vorig jaar, maar kent ondertussen al heel wat vast cliënteel, zegt zaakvoerder Sam Van Sand. “Het draait bijzonder goed. Ons concept slaat aan.” Sam getuigt dat ze in de winkel graag een huiselijke sfeer wilden creëren. “Op die manier nemen mensen meer hun tijd om rond te kijken. Het is eigenlijk een totaalbeleving.”
Volgens Van den Bergh is het vanuit businessoogpunt slim om in te zetten op extra sociaal contact. “Offline retail moet concurreren met online retail. En de enige manier waarop ze het verschil kunnen maken, zijn fysieke ervaringen. Ik ben ervan overtuigd dat jongere generaties daar ook naar op zoek zijn: naar het leggen van offline connecties. Samen gaan shoppen en daarbij een drankje drinken, is daar ideaal voor. Je ontmoet er mensen met gelijkaardige interesses.”
Vanuit het perspectief van de verkoper is het dan weer handig dat mensen die iets drinken langer blijven hangen. “Hoe langer iemand in je winkel vertoeft, hoe groter de kans op extra aankopen”, aldus Van den Bergh. “Dat is bijvoorbeeld ook de reden waarom sommige supermarkten kiezen voor trage muziek.”
Bij Philimonius, een cadeauwinkel/koffiebar in Aalst, bestond de combinatie al bij de overname door zaakvoerder Sam Vandenneucker, maar nog steeds met de focus op de winkel. “Ik heb beslist die focus meer te leggen op de koffiebar. En ik merk echt dat beide concepten elkaar versterken. Ik heb klanten die hier komen om koffie te drinken en uiteindelijk naar huis gaan met een boek. Maar evengoed klanten die hier komen om een cadeautje te kopen en dan beslissen om toch ook even een koffie te drinken.”
Foto: Habaja Oostende - @Nick Decombel Fotografie
Van den Bergh vermoedt dat de caféwinkel – of het winkelcafé, zo u wil – een blijver is. “De hunker naar echte sociale contacten zal alleen maar toenemen. Want wat schaars wordt, krijgt meer waarde.”
Actueel
Laat je klanten proeven van groenten en fruit met een verhaal
Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
Lees artikel
Winkeldiefstal kost vanaf volgend jaar 181 euro
Supermarkt zet incassobureau in
Lees artikel