Recordjaar voor Croky

2 min.

Productnieuws

Bij Croky rolde het afgelopen jaar voor het eerst meer dan 85 miljoen zakjes Croky van de band. In 2025 schakelt de Belgische chipsfabrikant nog een versnelling hoger met een verruiming van het assortiment en nieuwe smaken. Ook het sponsorcontract met de Beker van België in het voetbal is inmiddels verlengd tot 2028.

Sinds Croky in 1966 het levenslicht zag in de Belgische grensgemeente Nieuwkerke, is er veel veranderd voor de bekende chips-met-de-papegaai. Na enkele jaren Brits pleegvaderschap, kwam het merk in 2004 weer volledig in Belgische handen, dankzij het familiebedrijf Roger&Roger. Intussen is Croky uitgegroeid tot het grootste Belgische chipsmerk in ons land en draait de productie op recordsnelheid. 

"Dé favoriete Croky chips blijven die met paprika en bolognese smaak, twee Croky-klassiekers. Maar onze nieuw gelanceerde Explosions-reeks - geribbelde chips met intense aroma’s zoals de Thai Curry of de Salt & Pepper - doen het ook bijzonder goed. Naast deze chips, scoort Croky ook marktaandeelwinst met hun snacks zoals de Rings, de Patatas Fritas en de Tubes”, ​aldus ​Wim Gallet, directeur van Croky. 

Wim Gallet, directeur Croky

Chips zijn de voorbije jaren steeds meer dé snack van de Belgen geworden, van jong tot oud. En zeker in de groep tussen 15 en 25 jaar. ​Die evolutie is onder meer te danken aan een sterke toename van variëteiten en smaken én het feit dat een grote zak chips behapbaar blijft voor de meesten hun budget.

Wim Gallet, directeur Croky

In 2025 is Croky vast van plan om verder te groeien. Sinds begin dit jaar is de inhoud van haar grootverpakkingen gestegen van 175 gram naar 200 gram. Dat is opmerkelijk te noemen in tijden waarin meerdere internationale voedingsproducenten aan zogeheten ‘krimpflatie’ doen, oftewel minder inhoud in dezelfde verpakking aanbieden. 

“In het najaar gaan we ons assortiment bovendien verder uitbreiden met een eigen tortilla-gamma onder het merk Croky. Onze laboranten hebben de voorbije maanden hard gewerkt om unieke smaken te ontwikkelen en testen. Daarvan komen er dit jaar drie op de markt onder de naam ‘Sweeties’: een heerlijke balans tussen ‘sweet’ en ‘salty’, wat trending is.” ​

De groei van Croky komt ook met extra investeringen. Zo wordt er geïnvesteerd in innovatie, ondersteuning bij de klanten en grootschalige samplings. Maar er worden vooral extra middelen voorzien voor marketingcommunicatie: Croky heeft ook de laatste jaren al fel ingezet op innovatie, wat het merk nu breed onder de aandacht wil brengen.

Gerelateerde artikels

Dubbel plezier tijdens het Weekend van de klant
NIEUW: Tastou lanceert klassieke smeersalades met eigen insteek
Kwaliteit als kompas

Flandrien Kaas

Kwaliteit als kompas

2 min.

Actueel

“Wat heeft grootte van winkel met sigaretten te maken?”
Vier Antwerpse Carrefours blijven maandag halve dag dicht
Belg breekt record online-aankopen
cover-van-supermag-feb25-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy