Bij Croky rolde het afgelopen jaar voor het eerst meer dan 85 miljoen zakjes Croky van de band. In 2025 schakelt de Belgische chipsfabrikant nog een versnelling hoger met een verruiming van het assortiment en nieuwe smaken. Ook het sponsorcontract met de Beker van België in het voetbal is inmiddels verlengd tot 2028.

Sinds Croky in 1966 het levenslicht zag in de Belgische grensgemeente Nieuwkerke, is er veel veranderd voor de bekende chips-met-de-papegaai. Na enkele jaren Brits pleegvaderschap, kwam het merk in 2004 weer volledig in Belgische handen, dankzij het familiebedrijf Roger&Roger. Intussen is Croky uitgegroeid tot het grootste Belgische chipsmerk in ons land en draait de productie op recordsnelheid.
"Dé favoriete Croky chips blijven die met paprika en bolognese smaak, twee Croky-klassiekers. Maar onze nieuw gelanceerde Explosions-reeks - geribbelde chips met intense aroma’s zoals de Thai Curry of de Salt & Pepper - doen het ook bijzonder goed. Naast deze chips, scoort Croky ook marktaandeelwinst met hun snacks zoals de Rings, de Patatas Fritas en de Tubes”, aldus Wim Gallet, directeur van Croky.
Wim Gallet, directeur CrokyChips zijn de voorbije jaren steeds meer dé snack van de Belgen geworden, van jong tot oud. En zeker in de groep tussen 15 en 25 jaar. Die evolutie is onder meer te danken aan een sterke toename van variëteiten en smaken én het feit dat een grote zak chips behapbaar blijft voor de meesten hun budget.
In 2025 is Croky vast van plan om verder te groeien. Sinds begin dit jaar is de inhoud van haar grootverpakkingen gestegen van 175 gram naar 200 gram. Dat is opmerkelijk te noemen in tijden waarin meerdere internationale voedingsproducenten aan zogeheten ‘krimpflatie’ doen, oftewel minder inhoud in dezelfde verpakking aanbieden.
“In het najaar gaan we ons assortiment bovendien verder uitbreiden met een eigen tortilla-gamma onder het merk Croky. Onze laboranten hebben de voorbije maanden hard gewerkt om unieke smaken te ontwikkelen en testen. Daarvan komen er dit jaar drie op de markt onder de naam ‘Sweeties’: een heerlijke balans tussen ‘sweet’ en ‘salty’, wat trending is.”
De groei van Croky komt ook met extra investeringen. Zo wordt er geïnvesteerd in innovatie, ondersteuning bij de klanten en grootschalige samplings. Maar er worden vooral extra middelen voorzien voor marketingcommunicatie: Croky heeft ook de laatste jaren al fel ingezet op innovatie, wat het merk nu breed onder de aandacht wil brengen.
Actueel

Voor jou gelezen
“Wat heeft grootte van winkel met sigaretten te maken?”
Lees artikel

Voor jou gelezen
Vier Antwerpse Carrefours blijven maandag halve dag dicht
Lees artikel
