Ratrace in retail

2 min.

Ronny Lannoo schreef een interessant opiniestuk in de maandelijkse nieuwsbrief van het Europees Economisch en Sociaal Comité, het officiële adviesorgaan van de Europese instellingen. Onderwerp: de ratrace in retail. 

De ratrace in de detailhandel moet grenzen hebben

De prijzenoorlog tussen grote Europese supermarktketens woedt al jaren en heeft nu ook de foodsector bereikt. Ook de supermarktketens zetten leveranciers onder druk. Kmo's, waaronder boeren, worden gedwongen om hun producten tegen steeds lagere kosten te leveren, wat de levensvatbaarheid van hun bedrijfsmodellen bedreigt.

Promoties zoals ‘één kopen, één krijgen’ of zelfs ‘twee tot vijf gratis’, zijn koppelverkooppraktijken die legaal zijn volgens de EU-wetgeving maar de redelijke limieten hebben overschreden. Een aantal lidstaten heeft dit inmiddels aangepakt. Frankrijk heeft nu een verbod op ‘koop één, krijg één gratis’ promoties om een gezonde balans in de voedselvoorzieningsketen te behouden.

Consumentenbescherming blijft belangrijk, maar er zijn andere manieren om dit te bereiken dan lage prijzen. Ook in de EU moet de wetgeving worden aangepast in het belang van consumenten, kwaliteit en werkgelegenheid. Elke schakel in de voedselketen heeft recht op een eerlijke vergoeding. Als Frankrijk dit kan, kunnen de andere lidstaten dat ook. In België nam het Vlaams parlement met grote meerderheid een resolutie aan om de weggeefprijzen bij grote retailers aan banden te leggen.

Ruim 90% van de bedrijven in de voedselvoorzieningsketen zijn micro-, kleine en middelgrote ondernemingen. Zij zijn de eerste slachtoffers.

Ruim 90% van de bedrijven in de voedselvoorzieningsketen zijn micro-, kleine en middelgrote ondernemingen. Zij zijn de eerste slachtoffers.

Buurtsuper.be, de federatie van zelfstandige supermarkten, vindt dat de Europese Commissie ook zou moeten nadenken of de markt gedomineerd moet worden door een beperkt aantal spelers en of dit in het belang is van echt vrije concurrentie. Ruim 90% van de boeren en andere bedrijven in de voedselvoorzieningsketen zijn micro-, kleine en middelgrote ondernemingen. Zij zijn de eerste slachtoffers in deze ratrace naar de laagste prijs. Echt toegevoegde waarde creëren is het grootste pluspunt van de EU. Zou dit een mooie kans kunnen zijn?

Concurrentie die alleen op prijs is gebaseerd, heeft geen toekomst omdat iemand in de toeleveringsketen er altijd voor betaalt. Op dit moment zijn dat vooral boeren, kmo's en hun werknemers, maar ook consumenten, want kwaliteit kan niet zonder een eerlijke prijs.

Ronny LANNOO is adviseur-generaal van de Belgische Vereniging van Zelfstandige Ondernemers, KMO's en vrije beroepen (UNIZO). Hij startte bij Buurtsuper.be in 1976 en bracht het Voedingsblad uit, dat we nu kennen als SuperMAG. In 1986 stapte hij over naar Unizo waar hij de communicatie-dienst uitbouwde. 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy