Afval dat er niet is, kan geen zwerfvuil worden. Simpel as that. Het klinkt natuurlijk heel logisch, maar het is een denkwijze die nog te weinig toegepast wordt. Hoe zorg je ervoor dat mensen zelfs niet in de mogelijkheid (of de verleiding) komen om iets op de grond te gooien of het achteloos te verliezen? Zonder daarbij de belerende vinger uit te steken? Mooimakers verrijkt je met een hele reeks praktische tips, tricks en voorbeeldcases om het netjes te houden in én rond je buurtsuper!

Voorkomen is beter dan genezen. Preventie in het zwerfvuilverhaal doet er dus toe. Daar waar de Vlaming steeds grotere stappen zet in het sorteren van het eigen afval thuis, blijven openbare ruimtes vaak een doorn in het oog. Kijk maar naar de parkings of de ruimte rond de buurtsupers. Peuken, kassabonnetjes, take-awayverpakkingen, parkingticketjes, lege blikjes, flyers ... De oplossing? Laagdrempelige wapens inzetten om de afvalstrijd aan te gaan, nog voor ze eigenlijk begonnen is.
Integrale zwerfvuilaanpak
De zwervuilpleger als enige schuldige aanduiden, is natuurlijk het makkelijkste. Maar een integrale zwerfvuilaanpak bestaat uit meer dan dat. Het gaat over de juiste infrastructuur, de omgeving, heldere communicatie, participatie van de klant, preventie en handhaving. Een goede samenwerking van al die pijlers bepaalt het succes van je actie tegen zwerfvuil.
Zet bijvoorbeeld als buurtsuper een rem op eenmalige wegwerpverpakkingen. Met herbruikbare winkeltassen en groentezakjes, de expliciete vraag of een klant een kassaticket of een servet wil bij de aankoop, broodverpakkingen die je elke keer opnieuw kan gebruiken ... Iets wat je kan hergebruiken, belandt niet zo snel in de vuilnisbak – of op de parking van je winkel.

Inspirerende acties en voorbeelden
Hoe zet je nog beter in op preventie? Er bestaan al heel wat initiatieven. Neem nu de Gentse Propere Commerce-campagne, het actieplan van stad Gent, IVAGO en Mooimakers, om eenmalige take-awayverpakkingen van het lijstje zwerfvuilitems te bannen. Elke deelnemende zaak moest minimaal tien meter rond zijn zaak alles proper houden én een vuilnisbak voorzien aan de voordeur.
Iets wat je zelf ook makkelijk in je buurtsuper toepast. Zorg voor een mogelijkheid om het ticket niet te printen en zet een vuilnisbak bij de uitgang met een sticker: ‘Kassaticket niet nodig? Laat het de volgende keer niet printen’. Een heldere boodschap zet aan tot gedragsverandering.

Preventie op de parking
Heeft je buurtsuper een betalende parking? Kijk dan of het mogelijk is om een digitaal parkeersysteem uit te werken, zonder papieren tickets. En voor de klanten die wél nog een papieren ticket wensen, zorg je dat ze die optie hebben op het betaalscherm. Door hieraan een extra handeling te koppelen die wat moeite kost, maak je mensen bewust van het papierverbruik.
In het Limburgse Genk maakten ze deze oefening. Het resultaat? 73% minder zwerfvuil in een bepaalde straat, mede door het verminderen van het aantal parkeerticketjes in het straatbeeld. Zo zie je hoe verschillende soorten zwerfvuil met elkaar verweven zijn en hoe kleine gedragsaanpassingen het verschil maken.
Flyeren of sampling zonder zwerfvuil
Wil dat zeggen dat je niets meer kan organiseren of uitdelen in je buurtsuper? Absoluut niet. Een nieuw product in de markt zetten, betekent vaak: proeven of testen! Fijn voor de klant, maar hoe zorg je ervoor dat het geen hele hoop zwerfvuil – en bijgevolg een slechte reputatie voor het product en jouw zaak – met zich meebrengt?
Tips!
Drie concrete tips om de actie behapbaar te houden:
- Voorzie kleine proevertjes aan een informatiestand in je winkel. Door geen volledige verpakking mee te geven, is de kans ook kleiner dat het ergens op de grond belandt indien de klant het niet zo lekker vindt.
- Spreek je klant aan. Vraag vriendelijk of hij of zij de sample ook in de vuilnisbak wil gooien als het leeg is. Zo is de kans op het gewenste gedrag groter.
- Geef geen zwerfvuilgevoelige producten mee. Zit er bijvoorbeeld een plastic verpakking rond het rietje van een sample? Verwijder het al in de winkel.
Nog meer tips? Check mooimakers.be.
Actueel

Liefde tussen de schappen
Patrick en Nancy vinden de liefde voor elkaar én Delhaize
Lees artikel

Column Luc Ardies
Eigen stoef
Lees artikel
