Prijzen huismerken stegen dubbel zo snel als A-merken

3 min.

Naar een huismerk grijpen om je koopkracht te beschermen? Net die producten zijn dit jaar het snelst in prijs gestegen. Dat blijkt uit berekeningen van het databedrijf Daltix. Toch betekent dat niet noodzakelijk dat de prijskloof met A-merken kleiner is geworden.

Net terwijl consumenten in de supermarkt steeds meer naar huismerken grijpen om hun koopkracht te beschermen, blijkt dat die veel sneller in prijs zijn gestegen dan A-merken. De prijzen van huismerken namen van december 2021 tot eind november 2022 twee keer zo sterk toe. Volgens Roel ­Dekelver, communicatieverantwoordelijke bij Delhaize, is daarvoor een logische verklaring. "Bij een huismerk wegen elementen zoals grondstoffen en energie veel zwaarder door dan bij een merk­artikel", zegt hij. "Dat laatste maakt ook kosten voor merkpositionering en reclame, waarvan de inflatie veel beperkter was."

Anders gezegd: in een koekje van Aldi, Everyday of 365 wegen grondstoffen en energie veel zwaarder door dan in een koekje van Lotus Bakeries. Maar dat betekent niet dat de prijskloof tussen huismerken en merkartikelen kleiner is geworden, zegt Geert Roels, aankoopdirecteur bij Colruyt. "Het prijsverschil tussen het goedkoopste gamma (zoals Everyday) en A-merken bedraagt circa 70%. Als een merkartikel dan 5% duurder wordt en het goedkope artikel 10%, is de kloof niet verkleind."

De prijs van huismerken in de supermarkten steeg gemiddeld met 10,34%, terwijl merkartikelen 4,30% duurder werden.

Het afgelopen jaar maakten supermarkten nadrukkelijk reclame voor hun huismerken. "Die zijn in België goedkoper en worden ­gebruikt om het prijsimago te versterken", zegt Roels. "Het zijn de merkartikelen die bij ons duur zijn." 

De grootste kloof tussen de prijsevolutie van huismerken tegenover die bij merkartikelen is bij de Waalse hypermarktformule Cora te vinden: merken werden er 3,17% duurder, huismerken 12,06%. Delhaize hield zowel de prijsstijging van huismerken (+8,0%) als die van merken (+4,21%) relatief binnen de perken. Bij Colruyt ging het om respectievelijk 8,19% en 7,64%.

Opvallend: bekijk je het volledige prijspeil van de supermarkten - huismerken en merken samen - dan kenden de hard discounters de grootste prijsstijgingen. Lidl werd gemiddeld 13,09% duurder, Aldi 13,99%, zegt Hélène Le Noir van Daltix. Het databedrijf ­bekijkt doorgaans de prijzen op de websites, maar doet bij ketens als Aldi en Lidl ook veldopnames. In deze analyse werden voor Aldi en Lidl enkel prijzen van veldopnames opgenomen.

Bij Delhaize gaat het om de prijsevolutie van meer dan 11.000 producten, bij Cora om die van 25.000 producten. "Hoe groter het aantal producten in de vergelijking, hoe meer prijsstijgingen worden uitgevlakt", zegt Bob van der Vleuten, hoofd 'product delivery' bij Daltix. ­Bovendien waren sommige ketens bij het vertrekpunt (december ­vorig jaar) al duurder dan andere.

Als je het volledige prijspeil van de supermarkten - huismerken en merken samen - neemt, dan kenden de hard discounters de grootste prijsstijgingen.

Delhaize wijst er hoe dan ook op dat het niet alle prijsstijgingen heeft doorgerekend. "De markt is bijzonder competitief én we willen ook niet dat de klant afhaakt", zegt Dekelver. Uit een staal van 617 identieke merkproducten die bij vier supermarktgroepen verkocht worden, blijkt dat de buurtwinkels van Carrefour afgelopen maand 31% duurder waren dan het gemiddelde, terwijl Colruyt in Vlaanderen 21,85% onder die prijs zat. Huismerken onderling vergelijken is lastiger, zegt Daltix, omdat er vaak kwaliteitsverschillen zijn.

Colruyt, dat wat prijsstijging ­betreft een middenpositie ­bekleedt met een globale toename van 7,76%, hanteert een strategie van de laagste prijzen, waardoor het de promoties van andere spelers moet volgen. Zowel in Vlaanderen (Albert Heijn) als in Wallonië (het Franse Intermarché) heeft het een uitdager, met als ­gevolg dat het steeds meer marge moet toegeven. Toch heeft iedereen het lastig in de huidige markt. Een hard discounter als Lidl verliest zelfs geld. Makro stopt er dan weer mee. 

Bron: De Standaard wo. 21 dec. 2022

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy