Tijdens de coronacrisis gingen de winkelprijzen tijdens de eerste golf omhoog, door het verbod op promoties dat de federale regering invoerde om het hamsteren te voorkomen. Dit vertaalde zich in kassatickets die 5 tot 10 % duurder uitkwamen.
"Na de afloop van het verbod op promoties in de fysieke winkels, zijn de prijzen weer gedaald en evolueerden ze (bijna) naar het globale niveau van 2019 en soms zelfs een beetje lager”, zeggen de oprichters van Daltix. Daltix is gespecialiseerd in de geautomatiseerde verzameling en analyse van data voor retailers, zoals Colruyt Group en leveranciers zoals Dr. Oetker en Unilever.
Daltix analyseerde op verzoek van Trends de prijzen van Colruyt, Delhaize, Carrefour en Albert Heijn van de afgelopen twee jaar. De prijsevolutie per keten verloopt weer min of meer zoals vroeger, met de gebruikelijke seizoenseffecten.
De vier onderzochte ketens zijn ondertussen - maar niet overhaast - opnieuw begonnen met kortingen en ze zetten ook iets minder producten in promotie. Maar ze gaan door op de trend van 2019, met frequentere scherpe promoties. Dat zijn promoties of volumekortingen waarbij klanten 33 % of meer krijgen. Dat heeft min of meer hetzelfde effect als de promotiestrategie voor corona.
Bij Colruyt, dat wegens zijn laagsteprijsgarantie op elke actie of prijsverlaging reageert, volgen de ‘rode prijs’-aanpassingen ook weer min of meer dezelfde trend als die van 2019. Op basis van die data zie je dat promoties weer de prijzen afremmen of zelfs licht doen dalen.
“Maar dat zijn globale data”, leggen de Daltix-oprichters uit. “Verschillende ketens, waaronder Colruyt en Carrefour, hanteren verschillende prijzen per regio. Algemene prijsvergelijkingen zijn daardoor moeilijk en daar komt ook nog het verschil in assortiment en verpakkingen bovenop. Lokaal kunnen er wel echte prijzenslagen uitbreken. Maar dat heeft eerder te maken met de lokale opening van een concurrerende supermarkt zoals Albert Heijn of Jumbo, die nog niet overal aanwezig zijn.”