Onderwijs moet jongeren vooral goesting doen krijgen om te leren

2 min.

Is het een diepgewortelde rebelse koppigheid of gewoon een andere kijk op datgene wat afgelopen week werd gepubliceerd over de food retail? Luc Ardies kruipt in zijn pen om iets wat hem opvalt – in goede of slechte zin – te delen. Een nieuwe dwarse column over brains en goesting om je te smijten. 

Op een jaar van de verkiezingen somde ‘De Tijd’ afgelopen week op wat dit land nodig heeft om in een snel draaiende wereld zijn plek op te eisen. Twee issues die me daarbij opvielen: ‘Er werken nog altijd te weinig mensen’ en ‘Het beste onderwijs’. Concrete vragen zijn 'Hoe maken we dat er ook voor korter geschoolden werk is?' en 'Hoe laten we jongeren weer schitteren?'. 

En dan gaat het steevast over de kwaliteit van ons onderwijs. Terwijl de bedrijven steeds luider om brains schreeuwen, boert volgens het artikel in De Tijd het onderwijs achteruit. Dit is volgens mij een schoolvoorbeeld van hoe je al in de probleemanalyse kan starten met de verkeerde vraag.

Bedrijven schreeuwen niet noodzakelijk om brains. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je onder brains verstaat. Bedrijven vragen vooral jonge mensen die zich willen smijten en die beseffen dat in een digitale wereld men vooral leergierig, flexibel en veerkrachtig moet zijn.

Kortgeschoolden zijn niet altijd kinderen die geen brains hebben. Het zijn kinderen waarop het hedendaags onderwijs geen vat meer heeft.

Hoe moeten we het kwaliteitsbegrip in het onderwijs invullen? Betekent dit dat tieners van ’s morgensvroeg achter een schoolbank stil moeten zitten en luisteren, om vervolgens in de late namiddag huiswaarts te keren met een boekentas vol huiswerk en studie? Zal kwaliteit komen van diegenen die hun brains volstoppen met kennis die morgen al achterhaald kan zijn?

Als ‘levenslang leren’ één van onze hoofddoelen moet worden, dan moet men in het onderwijs tieners vooral goesting geven om te leren. Schoolkinderen moeten geïnspireerd worden om zélf kennis op te zoeken en zich verder te verdiepen in datgene wat ze zélf interessant vinden.

Kortgeschoolden zijn niet altijd kinderen die geen brains hebben. Het zijn kinderen waarop het hedendaags onderwijs geen vat meer heeft. Hoe laten we die jongeren weer schitteren? Door, om te beginnen, leraars niet langer te bedelven onder allerlei administratieve taken die hen belet om bezig te zijn met de job waarvoor ze gekozen hebben. Pas dan zullen die opnieuw hun passie kunnen delen met jonge mensen.  

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy