Noodlijdend Louis Delhaize verkoopt nu ook zijn Franse winkels

2 min.

De Frans-Belgische supermarktgroep Louis Delhaize verkoopt haar Franse winkels aan Carrefour. Ook haar Roemeense winkels gaan de deur uit. De vraag rijst of de familie Bouriez de handdoek in de ring gooit.

Lees het artikel in De Tijd hieronder. 

De Franse ondernemersfamilie Bouriez verkoopt het gros van haar Belgische familiebedrijf Louis Delhaize Group aan het Franse Carrefour. De familie stoot de 60 Franse hypermarkten van Cora en de 115 supermarkten van Match af. Er werken 24.000 mensen. In de zomer van 2024 moet de overname afgerond zijn.

De winkels boeken volgens een persbericht van Carrefour 5,2 miljard euro omzet. Dat is 68,4% van de vorig jaar 7,6 miljard euro groeps­omzet van Louis Delhaize. CEO Pierre Bouriez noemt de Franse winkels in een persbericht ‘de parels op de kroon’ van zijn familiebedrijf. Hij haalt de uitdagingen in het Franse supermarktlandschap aan als reden van de verkoop.

Ook uit Roemenië trekt Louis Delhaize zich terug. In april kondigde het bedrijf aan dat het tegen eind dit jaar zijn 43 hypermarkten, 189 supermarkten, 143 buurtwinkels en 29 andere winkels aan Carrefour verkoopt. Het is niet bekend hoeveel omzet die boeken.

Al jaren gaat het de slechte kant uit met het familiebedrijf. De familie Bouriez moest in de voorbije vijf jaar 74 miljoen euro in haar zwalpende bedrijf pompen. De zeven Belgische Cora’s kampen met een structureel dalende omzet en zijn al negen jaar verlies­latend. Ook Match was de voorbije acht jaar verlieslatend, op het coronajaar 2020 na. Drie jaar geleden sloot de keten 16 winkels, maar dat bracht geen zoden aan de dijk.

Ook 2022 was een slecht jaar, blijkt uit de onlangs gepubliceerde jaarrekening. Terwijl de inflatie ruim 10 procent bedroeg, groeide de groepsomzet met 3 procent. De bedrijfswinst van 150 miljoen euro in 2021 werd in 2022 51 miljoen euro verlies. Netto eindigde het bedrijf op 75,9 miljoen euro verlies, tegenover 38,9 miljoen winst een jaar eerder.

Louis Delaize Group ziet af van de oplopende concurrentie tussen de supermarkten. Vooral groeiende ketens als Aldi, Lidl en Intermarché pikten klanten in, en ook Colruyt, Delhaize en Carrefour bieden weerwerk. Dat leidde eind vorig jaar al tot het faillissement van de Makro-hypermarkten. De familie Mestdagh verkocht haar winkels begin dit jaar aan Intermarché.

De moeilijkheden kunnen een verklaring zijn voor het feit dat de familie in februari het roer opnieuw in handen nam. Pierre Bouriez nam de leiding over van Ludovic Holinier. Die was sinds 2019 de eerste niet-familiale CEO van de Louis Delhaize-groep. Eerder was hij 28 jaar aan de slag bij de Franse supermarktgroep Auchan.

Is de verkoop van de Franse winkels een voorbode voor het definitieve einde? Of zal de familie het geld dat de Roemeense en Franse winkels opleveren gebruiken om haar Bel­gische winkels te redden? Carrefour betaalt de familie Bouriez, inclusief een onbekende hoeveelheid schulden, 1,05 miljard euro. Dat is 4,2 keer de bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebitda). In zijn persbericht geeft Louis Delhaize niet te kennen hoe het voort moet met de Belgische winkels. Een woordvoerder laat wel weten dat ‘ze gewoon zullen doorgaan’.

Dat wordt niet makkelijk, want het bedrijf verliest schaalvoordelen door het verlies van de Franse en Roemeense winkels. Kleiner worden is nefast voor supermarkten. Hoe groter ze zijn, hoe makkelijker ze leveranciers kunnen overtuigen de prijzen laag te houden.

De Louis Delhaize-groep heeft geen banden met de supermarkt­keten Delhaize. De ondernemer Louis Delhaize was wel een broer van Jules en Adolphe Delhaize, de oprichters van Delhaize.

Bron: De Tijd - Jens Cardinaels

 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy