Als antwoord op de sterke groei van e-commerce sloot Carrefour Belgium vorig jaar een exclusief partnership met Food-X Technologies Inc. om te kunnen beschikken over logistieke software. In een volgende stap opent het een nieuw distributiecentrum speciaal voor haar online bestellingen. Dit halfautomatische magazijn van 8.350 m² zal tegen de tweede helft van het jaar meer dan 5.000 orders per dag kunnen verwerken.
De cijfers zijn duidelijk: e-commerce heeft een grote opmars gemaakt. Voor het jaar 2020 zijn de orders verdubbeld, zelfs verdrievoudigd, ten opzichte van 2019. Ook al zal de fysieke passage in de winkel niet verdwijnen, Carrefour België is ervan overtuigd dat de online aankopen zullen blijven groeien.
Nadat het bedrijf toegang kreeg tot de software van Food-X Technologies Inc. om de productiviteit en winstgevendheid van zijn operationele systeem en de klantervaring te verbeteren, versnelt het nu de ontwikkeling van zijn e-commerce met de opening van een nieuw distributiecentrum speciaal voor online bestellingen, uitgebaat door ID Logistics.
Het resultaat is een distributiecentrum van 8.350 m², waar zo'n 16.000 referenties (droge, verse en diepvriesproducten) worden verwerkt. De bakken circuleren automatisch op een transportband (zoals koffers in een luchthaven) en worden door de werknemers op verschillende punten gevuld, alvorens hun reis naar de laadruimte te beëindigen.
De eerste Carrefour-winkels die door het nieuwe distributiecentrum zullen worden bediend, zijn de hypermarkten in Burcht, Schoten en Borsbeek. Op termijn zal het magazijn leveren aan alle winkels die 'click & collect' aanbieden en zal het ook aan huis leveren.