Nederlandse franchisenemers winnen rechtszaak tegen Albert Heijn
Albert Heijn heeft een rechtszaak verloren die was aangespannen door Albert Heijn-franchisers over het concept Maaltijd Thuis. Albert Heijn heeft Maaltijd Thuis in de loop van 2022 geïntroduceerd. Met dit concept kunnen AH-klanten verse maaltijden thuis laten bezorgen, die vervolgens alleen nog even opgewarmd moeten worden. AH-franchisers stapten naar de rechter, omdat zij van mening zijn dat Albert Heijn, om precies te zijn de tak Albert Heijn Franchise (AHF), de franchisers eerst om instemming had moeten vragen alvorens het concept te lanceren.
Volgens de franchisers, verzameld in de vereniging van Albert Heijn-franchisenemers (VAHFR), is Maaltijd Thuis een zogeheten afgeleide formule. In de franchisewet staat aangegeven dat de franchisegever (Albert Heijn) voor een afgeleide formule eerst instemming moet vragen aan de franchisenemers (VAHFR). De franchisers zouden namelijk omzet mis kunnen lopen als AH maaltijden gaat bezorgen bij klanten.
Cruciaal in de zaak is het begrip drempelwaarde. Drempelwaarden zijn bedragen of rekenformules in de franchiseovereenkomst op grond waarvan vastgesteld kan worden of de franchisegever instemming moet vragen voor een eenzijdige wijziging. Bij invoering van een afgeleide formule, waarmee het nadeel voor de franchisers boven deze drempelwaarde uitkomt, heeft Albert Heijn instemming van de franchisenemers nodig om die wijzigingen door te voeren.
Beide partijen hebben echter geen overeenstemming bereikt over een drempelwaarde van de omzetderving voor de franchisenemers die geldt voor het instemmingsrecht. De rechtbank Noord-Holland heeft daarom de vorderingen van de franchisers toegewezen. Dit betekent dat Albert Heijn nu eerst instemming dient te vragen voor Maaltijd Thuis aan de franchisenemers.
Bron: Distrifood
Actueel

Liefde tussen de schappen
Patrick en Nancy vinden de liefde voor elkaar én Delhaize
Lees artikel

Column Luc Ardies
Eigen stoef
Lees artikel
