Nederlanders begrijpen niet dat België nieuwe retail parken toelaat
Vrijwel overal neemt de leegstand toe. Vooral kleinere handelspanden komen leeg te staan. Het aandeel van de totale winkeloppervlakte die niet verhuurd is, steeg van 9,3 naar 9,9 procent. Niettemin kwam er in 2019 300.000 vierkante meter aan winkeloppervlakte bij. Dat is equivalent van vijf grote shoppingcentra. De toename gebeurde bijna uitsluitend in retail parken buiten de stadscentra, een deelsegment dat met zijn lagere huurprijzen en betere bereikbaarheid makkelijker standhoudt.
"Al die extra vierkante meters in België zetten nog meer druk op de verhuurmarkt", benadrukt Gerard Zandbergen, CEO van Locatus. "In Nederland krijg je niet uitgelegd dat in het centrum van Hasselt, dat nu al kampt met een leegstand van 16,7 procent van de handelspanden en 18,9 procent van de verkoopoppervlakte, binnenkort nog 25.000 m² wordt toegevoegd."
Recent verklaarde Van Eerd van Jumbo dat hij verbaasd is over de warme ontvangst in België. We krijgen prachtige locaties aangeboden. De winkel in Lanaken is een nieuw pand langs een rijksweg en met een grote parking. Daar kunnen we in Nederland enkel van dromen.