Moeilijke prijsonderhandelingen leiden tot lege rekken

3 min.

Nu de prijsonderhandelingen tussen supermarkten en leveranciers 'de moeilijkste ooit' beloven te worden, zit de kans er dik in dat bepaalde producten een tijdje — of zelfs definitief — niet meer beschikbaar zullen zijn. Maar wat maakt een product tot inzet van de supermarktoorlog? De Morgen zocht het uit.

"Normaal starten de onderhandelingen tussen supermarkt en leveranciers in september-oktober. En hebben ze in november een akkoord over de prijssetting voor het komende jaar", zegt Roel Dekelver van Delhaize. "Maar nu komen leveranciers twee, drie keer per jaar opnieuw aankloppen om de tarieven aan te passen. Dat is nog nooit gebeurd."

Een gevolg van de prijsstijgingen waarmee producenten te maken krijgen. Die proberen ze door te rekenen aan de supermarkten. "We zullen nooit accepteren dat ze prijsverhogingen doorvoeren die niet verantwoord zijn", zegt Dekelver daarover. Eenzelfde geluid bij Colruyt: "Wij zijn zeer kritisch tegenover de prijsverhogingen van onze leveranciers."

Het leidt tot gespannen onderhandelingen tussen de verschillende partijen die - meer dan vroeger - zelfs uitmonden in het verdwijnen van bepaalde producten uit de supermarktrekken.

Bij Colruyt en bij Albert Heijn was er recent nog een prijzenconflict met Nestlé, waardoor onder meer koffie van Nescafé, verschillende ontbijtgranen en de repen van Lion niet meer te verkrijgen waren. Nog bij Colruyt kwam het eerder al tot een clash met Mondelez, waardoor Côte d'Or, Leo, Toblerone, Lu, Milka en Oreo een tijdje uit de winkel verdwenen.

En sinds eind vorig jaar is er zelfs geen kleine Nutella-pot van de Italiaanse producent Ferrero meer te vinden bij Colruyt.

Het gebeurt alleen tussen titanen: producenten en supermarkten die ervan overtuigd zijn dat ze sterker staan dan de andere.

Els Breugelmans (KU Leuven)

"Het is het laatste redmiddel in onderhandelingen die vastlopen", zegt docent Els Breugelmans (KU Leuven), die onderzoek doet naar de onderhandelingen in de retailsector. "Bij conflict delisting stopt één van de twee partijen met ofwel het leveren (in het geval van de producent) of het aanbieden (als supermarkt) van een bepaald product."

"Het gebeurt alleen tussen titanen - producenten en supermarkten die ervan overtuigd zijn dat ze sterker staan dan de andere. Net daarom komt het uitsluitend voor bij onderhandelingen met grote producenten, zoals Nestlé, Procter & Gamble, of Unilever. Allemaal bedrijven met een erg groot aanbod van veel sterke merken. Een kleine producent zal het been nooit zo lang stijf houden, want voor hem is het allerbelangrijkste dat zijn product in de supermarkt ligt."

Bron: De Morgen (rvl)

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy