Mag ik klanten weigeren in mijn zaak?

3 min.

Een lid van ons ondervindt serieuze hinder van een groep klanten die voor overlast zorgen in en rond zijn zaak. Hij vraagt zich af of hij sommige klanten de toegang tot zijn winkel mag ontzeggen. We zochten het voor hem uit! 

Vraag & antwoord

Vraag: Mag ik klanten weigeren in mijn zaak? 

Antwoord: In principe is er de contractuele vrijheid die je als handelaar geniet. Met andere woorden: je mag zaken doen met wie je wilt, verkoopsweigering is dus in principe rechtmatig. Uiteraard mag die verkoopsweigering geen schending uitmaken van anti-discriminatiegronden zoals racisme, geloof, seksuele geaardheid e.a.

Jij kiest. Dat is alvast het uitgangspunt. Als winkelier beslist je zelf met wie je zakendoet. Je kan dus niet zomaar verplicht worden om iedereen binnen te laten in je winkel. Je kan dus weigeren om iets te verkopen aan een klant waar je echt niet mee in zee wilt gaan (“die klant deed in het verleden altijd moeilijk als hij iets bij mij kocht”) of je kan weigeren om de klant in kwestie binnen te laten in je zaak (“die heeft hier al twee keer de boel op stelten gezet”).

Waarmee moet je rekening houden?

Er zijn grenzen. Niet elke weigering is toegelaten. Je mag nu eenmaal bij de beslissing van wie je binnenlaat niet discrimineren. Zo is het bijvoorbeeld verboden om mogelijke klanten te weigeren op basis van hun nationaliteit, ras of geslacht.

Let op! Doe je dat toch, dan kan de afgewezen klant dat in de pers of op sociale media bekend maken brengen met alle nadelige gevolgen van dien …  En als die persoon er ook ‘een zaak van maakt’, dan riskeer je een schadevergoeding te moeten betalen. In het ergste geval riskeer je zelfs een strafrechtelijke sanctie (bv. een boete of zelfs een gevangenisstraf).

Zorg dus voor een goede reden. Heeft de klant bijvoorbeeld in het verleden al iets gestolen in uw winkel, dan moet je die klant niet meer binnen te laten.

Enkele tips: 

Tip 1: Zijn in je zaak bv. honden verboden en wil de klant zijn of haar hond niet buiten achterlaten, dan heb je ook een goede reden.

Tip 2. Probeer meteen een bewijs te hebben van de reden om de klant in kwestie niet binnen te laten. Als er dan later toch een discussie komt, kan je dat bewijs meteen voorleggen. 

Tip 3. Het intern reglement is nog een andere mogelijkheid. Zo kan je in het reglement (dat je dan wel het best uithangt) bijvoorbeeld voorzien dat er maar een maximaal aantal klanten tegelijk mogen binnenkomen of dat grote kinderwagens niet toegelaten zijn. Op basis van zo’n reglement kan je bepaalde klanten de toegang ontzeggen. 

Let wel op, in je intern reglement mag je ook niet discrimineren. Zo is het bijvoorbeeld niet toegelaten om daarin te zetten dat mensen van vreemde nationaliteit of wie een hoofddoek draagt, niet toegelaten is in je zaak.

Gerelateerde artikels

Netwerkavond speciaalzaken bij Alfa Fish
Verkoop Parkwind duwt jaarwinst Colruyt boven miljard euro
Nieuwe Alvo ‘Waasmarkt’ zet in op lokaal en vers

Actueel

Netwerkavond speciaalzaken bij Alfa Fish
Verkoop Parkwind duwt jaarwinst Colruyt boven miljard euro
Nieuwe Alvo ‘Waasmarkt’ zet in op lokaal en vers
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy