Lion D'Or voor Euro Gijbels


John Gijbels, de vierde generatie aan het hoofd van het familiebedrijf Euro Gijbels, is in zijn nopjes met de Lion D'Or. “Die wordt tenslotte gekozen door de professionals in de vaksector. "Ik vermoed dat we massaal veel stemmen hebben gekregen van de supermarkten en buurtwinkels waar we vaak meer dan één keer per dag leveren. We doen er met onze nieuwe initiatieven alles aan om die winkels te ondersteunen.”

Samenwerken met andere branche
Het Geelse fruit- en groentebedrijf beschikt daarvoor via dochteronderneming Jolene Trans over een eigen vloot van dertig grote koelvrachtwagens om de waren in de beste staat bij de warenhuizen af te leveren. Om dat nog efficiënter te laten verlopen, lanceerde Euro Gijbels met enkele partners zopas het 'ultra vers platform' voor de supermarkten.

“Dat is samenwerking met gelijkaardige ondernemers, maar dan in een andere branche. Denk maar aan een slager, een visboer en een producent van bereide maaltijden. De samenwerking bestaat erin dat we voortaan samen onze logistiek regelen. Het is niet zo dat we van al die producten grote voorraden in stock hebben liggen. De contacten tussen de buurtwinkel en de producent blijven ook afzonderlijk bestaan, maar als partners nemen we voortaan dezelfde camion om onze waren bij het verkooppunt te brengen. Op die manier besparen we op ritten en vrachtruimte.”

Voordelen voor consument
Ook voor de consument heeft dat voordelen, stelt de jonge ondernemer. “Voor de eindklant is het grote voordeel dat winkels als gevolg van ons versplatform een veel groter aanbod aan ultraverse producten kunnen leggen. Omdat de logistieke kost daalt, komt er budget vrij om dat in andere zaken te investeren. Winkels hoeven nu niet om de week een grote voorraad vis te bestellen, maar kunnen om de twee dagen verse vis laten leveren met de vrachtwagendie ook de groentes bij heeft. Ook de marketing kunnen we dan voortaan samen doen. Eigenlijk krijgen de kleinere supermarkten en buurtwinkels nu de kansen die de grote supermarktketens hebben.”

Supermarkt als schakel
Het eigen aanbod werd vorig jaar al uitgebreid met bloemen en zogenaamde budgetboxen (zoals op de foto hiernaast). Dat zijn elke week nieuw samengestelde dozen met kleine hoeveelheden fruit, groentes of groentes én fruit die als particuliere klant rechtstreeks bij de groothandel besteld kunnen worden. “De bedoeling is om iedereen eenvoudig een gezonde maaltijd te kunnen aanbieden. We leveren niet bij de mensen thuis zoals andere merken, maar in de buurtwinkel of supermarkt in de buurt van de klant. Op die manier blijven we de buurthandel als belangrijke schakel in deze ketting benadrukken.”

Diversificatie
Daarnaast nam Gijbels ook al een kippenbedrijf over om de activiteiten wat te diversifiëren. En om ook in de winter zo veel mogelijk verse groentes en zuiders fruit te kunnen garanderen, nam Euro Gijbels eind 2017 al een grote sorteerhal in Spanje over. Tegelijk breidde het bedrijf daarmee zijn takenpakket uit, want de Kempenaars leggen zich sindsdien ter plaatse toe op de eigen teelt van bladgroenten en citrusvruchten. “Dat loopt goed. Mijn zus Jolene is nu in Spanje om alles in goede banen te leiden. Volgende winter wisselen we af en zit ik in Spanje. Zo leer ik alle kneepjes van ons vak. Het doel van al die operaties is om alles zo veel mogelijk in eigen hand te hebben, van de grond tot aan de mond. We moeten blijven innoveren om mee te kunnen in de sector. Door onze groei zijn we stilaan een van de grotere spelers in ons land. En dat is mooi voor een echt familiebedrijf.” 

Bron en foto: Gazet van Antwerpen / Kempen

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy