De consument kiest voor gezonde en aan huis geleverde voeding. Dat concludeert de Trends van afgelopen week in een artikel waar ze de belangrijkste gedragsveranderingen van de consument, door toedoen van de coronacrisis, analyseert.
Meer gezond
Een eerste opvallende trend is de drang naar meer gezonde voeding. Volgens Roel Dekelver van Delhaize is dat is al jaren een trend, maar de coronacrisis heeft die structureel versterkt. De klant kiest meer voor verse en gezondere producten en de verkoop van kant-en-klare gerechten en meeneemproducten is ingestort. “Dat hangt samen met het massale thuiswerken”, meent Dekelver. “Mensen hebben meer tijd om zelf te koken."
Van de focus op gezondheid profiteert ook het vegetarische assortiment. Meestal stijgt dat bij ons jaarlijks met 5 %, dit jaar zal de omzetgroei in die categorie wellicht 20 % bedragen. Die vleesvervangers zijn niet altijd veel gezonder, maar meer consumenten hebben van de coronacrisis gebruikgemaakt om anders te gaan leven en eten.”
Roel Dekelver, DelhaizeVan de focus op gezondheid profiteert ook het vegetarische assortiment. Meestal stijgt dat jaarlijks met 5 %, dit jaar zal dat wellicht 20 % zijn.
Meer online
Een tweede opvallende trend is de online aankoop en thuisbezorging van voeding en drank.
Het pakjesbedrijf DPD, een onderdeel van de Franse post, meent dat die trend een blijver is. Vorig jaar werd ongeveer 1,5 % van alle voeding in België via onlinekanalen verhandeld. Volgens het pakjesbedrijf zou het aandeel tegen 2025 kunnen verdubbelen. Daarom lanceert het DPD Fresh een nieuwe koerierdienst voor de levering van speciale maaltijdboxen aan huis. Hierin ziet het bedrijf heel wat opportuniteiten voor supermarkten en lokale producenten die minder ervaring hebben met zo’n thuislevering. "Tegen 2022 rollen we de nieuwe dienst over heel België en Luxemburg uit”, zegt Koen Verlaenen, de algemeen directeur van DPD Fresh Belux.
Ook dranken worden sinds de lock down massaal online besteld. Michel Keersmaekers leidt vijf fysieke drankenhandelszaken van de gelijknamige brouwersfamilie in Turnhout. “Het volume van onze webwinkel maakt dat we een virtuele zesde winkel hebben”, vertelt hij. “Bovendien werven we via acties en promoties op onze website bijkomende klanten in onze fysieke winkels.” Consumenten bestellen volgens Keersmaekers niet alleen vaker online, de gemiddelde bestelling via de website is drie keer groter dan die in de fysieke winkel.
“De consument wil zichzelf verwennen en heeft daar geld voor over”, stelt ook Peter Buelens, de woordvoerder van brouwerij Palm. Die verkoopt via haar website vooral specialiteiten. “Het gaat om speciale orders die in de reguliere handel moeilijk te vinden zijn”, zegt Buelens. “Geschenkartikelen, merchandising, grote flessen onder kurk. Voor het merk Cornet ontwierpen we speciale houten kratten. Die zetten klanten dan op hun fiets of ze gebruiken ze als kastje.”
Michel Keersmaekers“Consumenten bestellen niet alleen vaker online, de gemiddelde bestelling via de website is drie keer groter dan die in de fysieke winkel.”