Hoe Albert Heijn volgens insiders met verlies verkoopt

3 min.

De prijzenoorlog drijft supermarkten in ons land steeds verder. Vooral de strategie van Albert Heijn zet de verhoudingen op scherp. De Nederlandse retailer zou verschillende bekende producten zelfs met verlies verkopen,, beweren insiders, ook al is dat verboden.

Lees hieronder het artikel uit het Het Laatste Nieuws (HLN). 

Spil van de prijzenslag is volgens insiders het Nederlandse Albert Heijn en de strategie die de keten hanteert in Vlaanderen. Want hoewel het in principe bij wet verboden is, verkoopt de supermarkt in ons land regelmatig producten met verlies, vermoeden verschillende betrokkenen. Dat blijkt uit getuigenissen die HLN verzamelde in de retailsector, waar slechts met veel terughoudendheid wordt gesproken.

De verkoopdirecteur van een fabrikant van verschillende A-merken bevestigt dat Albert Heijn recent meerdere producten wekenlang met groot verlies verkocht. "De standaardprijs van verschillende zaken lag er lager dan wat de supermarkt zelf betaalt in aankoop", bevestigt hij. "Op het moment dat de aankoopprijs voor Albert Heijn 15% omhoogging, liet het de prijs in de rekken net met 15% dalen. De consument betaalde toen minder dan wat Albert Heijn aan ons betaalde." 

In de sector is men beducht om openlijk concrete voorbeelden te noemen, om de anonimiteit van merken en bedrijven niet in het gedrang te brengen. Nochtans is verkopen met verlies wettelijk verboden teneinde eerlijke marktpraktijken te verzekeren tussen ondernemingen, stelt het Belgisch Wetboek van Economisch Recht.

Een bron bij een concurrerende retailer wijst echter op een sluiproute. "Albert Heijn maakt in België op papier geen verlies, maar we vermoeden dat ze vanuit Albert Heijn in Nederland - waar het niet verboden is om met verlies te verkopen - producten onder de inkoopprijs verkopen aan Albert Heijn in België", klinkt het.

Hoe dat concreet kan gaan, toont een fictief voorbeeld: Albert Heijn koopt vanuit het hoofdkwartier in Nederland een pakje boter voor 3 euro en verkoopt het vervolgens aan Albert Heijn in België voor 2 euro. Wanneer de retailer het in ons land aan pakweg 2,5 euro in de winkelrekken aanbiedt, verkoopt het niet met verlies, hoewel dat bedrag in werkelijkheid lager is dan de oorspronkelijke aankoopprijs van het product.

Of dat onder het verbod op verkopen met verlies valt, is niet duidelijk. Wel is duidelijk dat ze de schemerzone lijken op te zoeken van wat kan of mag. Het is aan de inspectiediensten om daarover uitspraak te doen.

Bart Buysse, CEO Fevia

"Dat soort echo's ontvangen wij ook", stelt Bart Buysse, CEO van Fevia, de sectorfederatie voor de voedingsindustrie. "Ook dat Albert Heijn Belgische leveranciers bijvoorbeeld vraagt om in Nederland te leveren. Later zien zij hun producten in Belgische winkels van Albert Heijn, soms aan een prijs waarvan je weet: daar kunnen de andere supermarkten niet aan. Of dat onder het verbod op verkopen met verlies valt, is niet duidelijk. Wel is duidelijk dat ze de schemerzone lijken op te zoeken van wat kan of mag. Het is aan de inspectiediensten om daarover uitspraak te doen." 

"Retailers voeren de prijzenslag met specifieke producten. Denk aan merken als Jupiler, Douwe Egberts, Nutella, ...", somt een andere ingewijde op. "Grote, bekende namen. En daarvan pikken ze er nog eens de populairste verpakkingen uit. Het zijn net die items waarvan consumenten de prijs vergelijken en die klanten naar de supermarkt halen. Waarna ze hun winkelkarretje verder volladen."

Een concurrent wijst erop dat Albert Heijn de strijd vooral aangaat met basisproducten, die iedereen wel in de kast heeft liggen. Daarvoor zet het ook z'n eigen huismerk in. Ook Jumbo - die andere Nederlandse retailer die de grens is overgestoken - is bij ons op verschillende vlakken goedkoper dan in eigen land. Terwijl Jumbo in Nederland zelf een prijskraker is, kan het bij ons niet mee met Albert Heijn en Colruyt.

Wie denkt dat de supermarktoorlog alleen maar goed nieuws is voor de consument, die van goedkopere prijzen kan profiteren, komt deels bedrogen uit. "Er zijn manieren om dat verlies op te vangen. De prijs van andere producten optrekken, reclame maken voor zaken waar wél nog winst op gemaakt wordt, ...", klinkt het bij een retailer.

"Het is niet omdat sommige producten opvallend goedkoop zijn, dat de hele winkelkar dat is", zegt ook een andere leverancier.

Bron: Het Laatste Nieuws

Gerelateerde artikels

Mooie combinatie van digitalisering én beleving
AllesMAG, niets moet!

Vakantiepocket bij het SuperMAG

AllesMAG, niets moet!

2 min.
Commerciële groepen moeten ten laatste 1/4/25 contracten aanpassen

Actueel

Mooie combinatie van digitalisering én beleving
AllesMAG, niets moet!

Vakantiepocket bij het SuperMAG

AllesMAG, niets moet!

2 min.
Commerciële groepen moeten ten laatste 1/4/25 contracten aanpassen
schermafbeelding-2024-06-18-om-07-45-36.png

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy