Het concurrentiële voordeel van de buurtsuper: conclusie
Buurtsuper.be liet een grootschalig onderzoek uitvoeren bij 1.031 consumenten. Centrale vraag: waarom kiezen consumenten al dan niet voor een zelfstandige buurtsupermarkt? Deze zomer delen we elke week één belangrijke vaststelling.
Dit is onze eindconclusie.

Algemene conclusie: ‘Gezellig dichtbij’
De zelfstandige supermarkten kwamen, naar aanleiding van de verzelfstandiging van 128 Delhaize winkels, meer dan normaal in de belangstelling te staan. Dit was voor Buurtsuper.be aanleiding om een onderzoeksbureau te laten peilen of de ‘man in de straat’ een onderscheid kan maken tussen een supermarkt die door een keten en één die door een zelfstandige buurtsuper wordt uitgebaat. En zo ja, wat volgens die consument dan precies het verschil is.
Het online boodschappen doen blijft voorlopig beperkt. Maar de sector verwacht dat e-commerce ook in de foodretail zeker nog zal groeien. Bijkomend dient opgemerkt dat dit consumentenonderzoek en de manier waarop de vragen werden gesteld gefocust was op hoe men zijn 'dagelijkse boodschappen' doet. Dus de thuislevering van maaltijden zoals pizza’s, enz. was geen onderdeel van deze bevraging.
De concurrentie die vandaag speelt in de sector beperkt zich niet tot een concurrentie tussen supermarkten, maar is een ‘strijd om het maagaandeel’. De hamvraag die elke foodretailer zich vandaag moet stellen, als men zijn toekomstkansen op termijn wil inschatten, is hoe men de consument nog goesting kan geven om in een fysieke winkel boodschappen te doen, als alles thuis kan beleverd worden.
Buurtsupers moeten qua digitalisering en automatisering mee zijn met de tijd, maar het verschil zullen ze moeten maken op basis van dat menselijk contact. Zelfstandige buurtsupermarkten hebben een concurrentiële voorsprong op basis van die ‘zachte of menselijke waarden’ zoals persoonlijk onthaal, de betrokkenheid met de buurt (‘dichtbij’ niet alleen in de fysieke betekenis van het woord, maar ook emotioneel), de buurtsuper als ‘gezellige’ ontmoetingsplek, enz.
De uitdaging zal er vooral uit bestaan om die voorsprong ten aanzien van de concurrentie, off- en online, verder uit te bouwen
Meer weten? Check de andere conclusies hieronder of neem contact op via luc.ardies@buurtsuper.be.

Voorkeur voor fysieke winkel

Boodschappen doen is leuk
Het concurrentiële voordeel van de buurtsuper (2)
Lees artikel

Vaker naar de buurtsuper
Het concurrentiële voordeel van de buurtsuper (3)
Lees artikel

Nabijheid, bereikbaarheid en zondagsopening
Het concurrentiële voordeel van de buurtsuper (4)
Lees artikel

Sociale en persoonlijke aspecten
Het concurrentiële voordeel van de buurtsuper (5)
Lees artikel

Dé prioriteiten voor een zelfstandige buurtsuper
Het concurrentiële voordeel van de buurtsuper (6)
Lees artikel
Actueel

Weekend van de klant 2023
Heb jij je attenties en promopakket goed ontvangen?
Lees artikel

Belorta
Lokale telers in pop-upexpo van fotograaf Jimmy Kets
Lees artikel
