Het concurrentiële voordeel van de buurtsuper (6)
Buurtsuper.be liet een grootschalig onderzoek uitvoeren bij 1.031 consumenten. Centrale vraag: waarom kiezen consumenten al dan niet voor een zelfstandige buurtsupermarkt? Deze zomer delen we elke week één belangrijke vaststelling. Dit is de zesde.
Conclusie 6: dit zijn dé prioriteiten voor een zelfstandige buurtsuper volgens de consument
De consumenten kregen ook een aantal stellingen voorgelegd. Voor de meerderheid van de consumenten zou het verdwijnen van de zelfstandige buurtsuper een gemis zijn (60%). 39% ziet weinig of geen verschil tussen winkelen bij een keten of een zelfstandige buurtsuper.
Voor diegenen die wél een verschil merken, dus de meerderheid van de consumenten, verwijzen naar de sociale aspecten: in de buurtsuper wordt men persoonlijker behandeld, de buurtsuper is een ontmoetingsplek voor buurtbewoners en is meer betrokken is bij de lokale gemeenschap.
De oudere leeftijdsgroepen zijn het meer eens met de stellingen over de sociale aspecten van de buurtsuper dan de andere leeftijdsgroepen.
Ruim negen op de tien Vlamingen (92%) is op de hoogte dat buurtsupermarkten, niettegenstaande zij het enseigne dragen van Carrefour, Delhaize, enz. worden uitgebaat door zelfstandigen. Mogelijk is dit resultaat wel vertekend door het sociaal conflict bij Delhaize en de mediabelangstelling dat hierrond is ontstaan.
Meer weten? Check de andere conclusies hieronder of neem contact op via luc.ardies@buurtsuper.be.