Het concurrentiële voordeel van de buurtsuper (6)

2 min.

Buurtsuper.be liet een grootschalig onderzoek uitvoeren bij 1.031 consumenten. Centrale vraag: waarom kiezen consumenten al dan niet voor een zelfstandige buurtsupermarkt? Deze zomer delen we elke week één belangrijke vaststelling. Dit is de zesde. 

Conclusie 6: dit zijn dé prioriteiten voor een zelfstandige buurtsuper volgens de consument

De consumenten kregen ook een aantal stellingen voorgelegd. Voor de meerderheid van de consumenten zou het verdwijnen van de zelfstandige buurtsuper een gemis zijn (60%). 39% ziet weinig of geen verschil tussen winkelen bij een keten of een zelfstandige buurtsuper.

Voor diegenen die wél een verschil merken, dus de meerderheid van de consumenten, verwijzen naar de sociale aspecten: in de buurtsuper wordt men persoonlijker behandeld, de buurtsuper is een ontmoetingsplek voor buurtbewoners en is meer betrokken is bij de lokale gemeenschap.

De oudere leeftijdsgroepen zijn het meer eens met de stellingen over de sociale aspecten van de buurtsuper dan de andere leeftijdsgroepen. 

Ruim negen op de tien Vlamingen (92%) is op de hoogte dat buurtsupermarkten, niettegenstaande zij het enseigne dragen van Carrefour, Delhaize, enz. worden uitgebaat door zelfstandigen. Mogelijk is dit resultaat wel vertekend door het sociaal conflict bij Delhaize en de mediabelangstelling dat hierrond is ontstaan. 

 

Meer weten? Check de andere conclusies hieronder of neem contact op via luc.ardies@buurtsuper.be

 

Het concurrentiële voordeel van de buurtsuper (1)
Het concurrentiële voordeel van de buurtsuper (2)
Het concurrentiële voordeel van de buurtsuper (3)
Het concurrentiële voordeel van de buurtsuper (4)
Het concurrentiële voordeel van de buurtsuper (5)
Het concurrentiële voordeel van de buurtsuper: conclusie

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy