Helft van de Belgen bespaart op voeding

4 min.

Volgens een ING-enquête die in maart werd afgenomen, probeert bijna de helft van de Belgen (44 %) te besparen op voeding. De stijgende energieprijzen komen nu het hardst aan bij de lagere middenklasse en mensen in armoede. Maar ook de inflatie zonder de energieprijzen is met 4 % gestegen. Brood werd bijvoorbeeld 10 % duurder. Eetbare oliën, die onder meer worden gebruikt door aardappelverwerkende bedrijven, fabrikanten van sauzen, babyvoeding, gebak, zelfs 25 %.

Ook mensen uit de middenklasse worden nu haast gedwongen om bewustere keuzes te maken. Opvallend is wel dat de meesten (nog) niet bereid zijn om producten die ze op zich zouden kunnen missen - zoals wijn, chocolade of gerookte zalm - van hun boodschappenlijstje te schrappen.

Om hun boodschappenlijstje niet te moeten aanpassen, hebben consumenten veel meer oog voor acties. Dat is de supermarkten niet ontgaan. Liefst 30 tot 40 % van de aankopen wordt tegenwoordig met korting afgerekend. Supermarkten zetten opvallend meer acties op en de kortingen lopen steeds hoger op. Vooral acties waarbij je één of twee producten koopt en er dan gratis bij krijgt, zijn heel populair, zeker als het gaat om artikelen die lang houdbaar zijn, zoals pasta, koffie, jam of diepvriesproducten.

Professor Breugelmans van de KUL: “Consumenten gaan in verschillende supermarkten winkelen in de jacht op acties. Zweren veel Belgen bij een aantal vertrouwde merken, dan zijn er ook producten die ze in tijden van crisis nogal vlot door een alternatief van het huismerk van de supermarkt vervangen.” 

“De huismerken zitten al langer in de lift, maar met een schok zoals de hoge inflatie vandaag zie je dat belang nog feller toenemen”, aldus Breugelmans.

Om hun boodschappenlijstje niet te moeten aanpassen, hebben consumenten veel meer oog voor acties.

De concurrentie tussen supermarkten in België is hevig. Nu de consument minder geld te besteden heeft, wordt gevreesd voor een prijzenoorlog. “Die kans blijft weliswaar heel klein en dat komt vooral door Colruyt”, zegt Breugelmans.

“De unique selling point van dat warenhuis is dat het altijd onder de laagste prijs wil gaan. Een retailer die in België een prijzenoorlog start, snijdt in zijn eigen winstmarge, want Colruyt zal altijd onder zijn verlaagde prijs duiken. In plaats van verlagen, is de kans juist groot dat de prijzen van dagelijkse boodschappen de komende tijd nog zullen stijgen aangezien ook de retailsector met steeds hogere kosten wordt geconfronteerd." Naast de oplopende energieprijzen, zijn de lonen gestegen en veel grondstoffen duurder geworden.

Buurtsuper.be: “Supermarkten die niet tot een keten behoren, beginnen dat nu al aan hun klanten door te rekenen, maar franchisenemers die aangesloten zijn bij de grote supermarktformules hebben weinig ruimte om prijzen aan te passen. Dat zullen ze echter niet heel lang meer kunnen volhouden. Hun marges zijn zo klein dat ze op den duur meer prijsverhogingen zullen moeten doorvoeren.”

Bron: Knack 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy