Gezonde Innovatie Awards

5 min.

Productnieuws
Trends & innovaties

FoodPersonality en Foodlog in Nederland vroegen eind vorig jaar boeren, food-professionals, supermarkten, gemeenten en burgers zich op te geven voor de eerste editie van de Gezonde Innovatie Awards: een complimentenprijs voor producten en initiatieven die bijdragen aan een gezond eetpatroon. 

Uit de ruim 150 aanmeldingen nomineerde de vakjury 9 initiatieven en 22 producten. Met maar liefst 15.000 stemmen kozen consumenten hun favorieten. “Met deze award stimuleren we dat er gezondere producten op het supermarktschap belanden”, vertelt Mark Peeters, mede-initiatiefnemer vanuit FoodPersonality. Bianca van der Ha (mede-initiator vanuit Foodlog) vult aan: “We hebben een podium weten te geven aan zowel kleinschalige initiatieven als grotere bedrijven.”

 

De winnende initiatieven

De favoriete initiatieven van consumenten:
1.    Beleef het en eet het!
2.    Herenboeren
3.    Groente & Fruitbrigade

De favoriete initiatieven van de vakjury:
1.    Groente & Fruitbrigade
2.    Pilot ‘Gezond eten is kinderspel’, Spoony, 10 diëtistenpraktijken en 2 ziekenhuizen
3.    Beleef het en eet het!

Groente & Fruitbrigade

De Groente & Fruitbrigade – dat ‘mislukte’ groente en fruit redt en aan voedselbanken levert – is voor consumenten nummer 3 en voor de jury nummer 1. “Dit initiatief gaat verspilling tegen en het voorziet de voedselbanken van vers; een stroom die dreigt op te drogen”, aldus jurylid Floor Kroese (UU). Voorzitter van de brigade, Willem van Prooijen, is bijzonder trots op deze erkenning van zowel jury als publiek: “Deze prijs is een kroon op het werk van al onze vrijwilligers, leveranciers en anderen die zich hiervoor belangeloos inzetten.”

De winnende producten

De favoriete producten van consumenten:
1.    Cholfitty-kaas, De Ruurhoeve
2.    Slurp Soep & Spoony Doe-het-zelfpakketten (gedeelde tweede plek), Spoony
3.    Muesli, TastyBasics

De favoriete producten van de vakjury:
1.    Tomaat Americain, Groentegoed
2.    100% Groenterijst, Bonduelle
3.    Tea by Me, Tea by Me

Tomaat American, Groentegoed

Alle juryleden waren enthousiast over Groentegoed Tomaat American. Coosje Dijkstra (VU) vertelt waarom dit product de top-drie aanvoert: “Het product en de verpakking zien er aantrekkelijk uit. Mijn vriend en ik aten het in één keer op.” Collega-jurylid en WUR-onderzoeker Jenneke Heising vult aan: “Het is een lekker hartig broodbeleg met gezonde ingrediënten. De geredde tomaten zijn een plus.”

Gerelateerde artikels

JOZO, met een snufje Mondriaan

Erfgoedcampagne met limited edition verpakking en zoutblik

JOZO, met een snufje Mondriaan

2 min.
Oddlygood® lanceert glutenvrije Dreamy Desserts
Plantaardige lasagne

Come a casa

Plantaardige lasagne

2 min.

Actueel

“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Sleutel mee aan de workforce managementtool van bookU
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy