FoodPersonality en Foodlog in Nederland vroegen eind vorig jaar boeren, food-professionals, supermarkten, gemeenten en burgers zich op te geven voor de eerste editie van de Gezonde Innovatie Awards: een complimentenprijs voor producten en initiatieven die bijdragen aan een gezond eetpatroon.
Uit de ruim 150 aanmeldingen nomineerde de vakjury 9 initiatieven en 22 producten. Met maar liefst 15.000 stemmen kozen consumenten hun favorieten. “Met deze award stimuleren we dat er gezondere producten op het supermarktschap belanden”, vertelt Mark Peeters, mede-initiatiefnemer vanuit FoodPersonality. Bianca van der Ha (mede-initiator vanuit Foodlog) vult aan: “We hebben een podium weten te geven aan zowel kleinschalige initiatieven als grotere bedrijven.”
De winnende initiatieven
De favoriete initiatieven van consumenten:
1. Beleef het en eet het!
2. Herenboeren
3. Groente & Fruitbrigade
De favoriete initiatieven van de vakjury:
1. Groente & Fruitbrigade
2. Pilot ‘Gezond eten is kinderspel’, Spoony, 10 diëtistenpraktijken en 2 ziekenhuizen
3. Beleef het en eet het!
Groente & Fruitbrigade
De Groente & Fruitbrigade – dat ‘mislukte’ groente en fruit redt en aan voedselbanken levert – is voor consumenten nummer 3 en voor de jury nummer 1. “Dit initiatief gaat verspilling tegen en het voorziet de voedselbanken van vers; een stroom die dreigt op te drogen”, aldus jurylid Floor Kroese (UU). Voorzitter van de brigade, Willem van Prooijen, is bijzonder trots op deze erkenning van zowel jury als publiek: “Deze prijs is een kroon op het werk van al onze vrijwilligers, leveranciers en anderen die zich hiervoor belangeloos inzetten.”
De winnende producten
De favoriete producten van consumenten:
1. Cholfitty-kaas, De Ruurhoeve
2. Slurp Soep & Spoony Doe-het-zelfpakketten (gedeelde tweede plek), Spoony
3. Muesli, TastyBasics
De favoriete producten van de vakjury:
1. Tomaat Americain, Groentegoed
2. 100% Groenterijst, Bonduelle
3. Tea by Me, Tea by Me
Tomaat American, Groentegoed
Alle juryleden waren enthousiast over Groentegoed Tomaat American. Coosje Dijkstra (VU) vertelt waarom dit product de top-drie aanvoert: “Het product en de verpakking zien er aantrekkelijk uit. Mijn vriend en ik aten het in één keer op.” Collega-jurylid en WUR-onderzoeker Jenneke Heising vult aan: “Het is een lekker hartig broodbeleg met gezonde ingrediënten. De geredde tomaten zijn een plus.”