Gentse start-up verzamelt locatiegegevens

4 min.

In de weekendeditie van ‘Het Laatste Nieuws’ stond een interessant artikel over de investering van 1,1 miljoen in de Gentse start-up Accurat, van onder meer KBC, de Vlaamse participatiemaatschappij en de serieondernemers Lorenz Bogaert en Toon Koppens. 

"Met het geld willen we onze producten verder ontwikkelen", zegt Bart Muskala (40), CEO van Accurat en samen met Steven Van Canneyt in 2018 oprichter van het technologiebedrijf.

Hun technologie analyseert het gedrag van consumenten in en rond winkels. "We verzamelen op grote schaal locatiedata via smartphones. Daarmee brengen we het gedrag van consumenten rond winkels in kaart: welke mensen komen hier, hoe vaak komen ze hier, naar welke andere winkels gaan ze, werken of wonen ze in de buurt... Dat zijn voor veel retailers nog blinde vlekken", zegt Muskala.

"Elke dag verwerken we miljoenen locatiepunten. Die verzamelen we via apps waarmee we samenwerken, zoals een reclamefolderapp om kortingen te scoren. Het gaat daarbij altijd om geanonimiseerde en geaggregeerde data, waarvoor de gebruikers een GDPR-toelating hebben gegeven. We kunnen dus niets zeggen over een individuele consument, maar onze klanten — supermarkten en retailers — krijgen wel realtime-inzichten in het gedrag van wie bij hen over de vloer komt."

"Accurat helpt ons trends en fenomenen te erkennen", zegt Roel Dekelver van Delhaize, dat sinds een jaar van de diensten van de Gentse start-up gebruikmaakt. Een concreet voorbeeld: uit de data kunnen we zien wanneer een Delhaize-filiaal minder klanten trekt, en waar ze dan wel heen gaan voor hun inkopen. Als we zien dat ze bijvoorbeeld vaker voor een discounter kiezen in plaats van Delhaize, dan weten we dat die klanten prijsgevoelige producten zoeken. Op basis van die kennis kunnen we ons assortiment aanpassen, meer reclame maken op dat soort producten, of ons prijsgevoelig assortiment in de winkel beter uitspelen."

Onze klanten — supermarkten en retailers — krijgen realtime-inzichten in het gedrag van wie bij hen over de vloer komt.

Bart Muskala, CEO van Accurat

De coronacrisis heeft getoond dat het consumentengedrag razendsnel kan veranderen, zo klinkt het nog bij Accurat. "Met onze data kunnen retailers hun lokale concurrentiekracht versterken, hun folderdistributie optimaliseren of meten hoeveel extra winkelbezoeken een campagne oplevert. De informatie die Accurat verstrekt, vertrekt steevast vanuit de locatiegegevens. Als we twee winkels vergelijken, kunnen we bijvoorbeeld zien dat de ene populairder is bij mensen die in de buurt werken, en de andere meer klanten heeft die in de buurt wonen", legt Muskala uit.

"Het kan voor de ene winkel interessant zijn om meer in te zetten op zijn lunchaanbod, om meer klanten van de bedrijven in de buurt te lokken. Of denk aan de verbouwing van een van onze filialen", geeft Dekelver van Delhaize nog een voorbeeld. "Ons filiaal is een maand dicht. Via de smartphonedata kunnen we zien of onze klanten terugkeren of niet en waar ze dan wél gaan winkelen. Dat doet ons bijvoorbeeld beslissen om meer reclame te maken in de buurt of betere communicatie uit te werken."

Bron: Het Laatste Nieuws

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy