Fusiegolf in de voedingssector
De fusiegolf in de voedingssector is geen recent fenomeen. Eén jaar geleden al nam AB Inbev, wereldwijd marktleider op de biermarkt, SAB Miller over, de nummer 2 op de deze markt. AB Inbev zou intussen ook de mogelijkheden aftasten van een fusie met frisdrankengigant Coca-Cola en Danone legde onlangs 12 miljard dollar op tafel voor Whitewave Foods, de eigenaar van Alpro. Kraft Heinz tenslotte, dat vorige week een bod deed op Unilever, toonde eerder ook al interesse voor Mondelez.
Vanwaar deze fusiegolf?
Een deel van het antwoord moet gezocht bij één van de vijf grote, mondiale voedingstrends. Consumenten wantrouwen grote, industriële spelers in food en gaan weer op zoek naar lokale telers en verdelers. Die trend vertaalt zich intussen in een stagnerende omzet bij de grote voedingsconcerns en een nood aan consolidatie, waarmee kan worden bespaard op productie, marketing en distributie. Concentratie dus, maar daar zijn ook minkantjes aan. In de eerste plaats: besparen op productie, marketing en distributie is altijd ook besparen op personeel. En verder: het risico dat de voedingsbranche wereldwijd in de handen komt van een handvol superrijke investeerders. Waarbij het maar de vraag is wie daar beter van wordt.