Fruitmarkt Cools doet boeken dicht

3 min.

Fruitmarkt Cools, met ruim dertig winkels een bekende naam in de provincie Antwerpen, doet na 85 jaar de boeken dicht. Zaterdag zijn de laatste klanten bediend. De formule waarmee de familie Cools drie generaties lang groenten en fruit tegen een scherpe prijs kon verkopen, is op, zegt Luc Cools, die samen met zijn drie broers en zus de zaken leidt. 

Fruitmarkt Cools vraagt het faillissement aan in crisistijd, maar begón ook ooit in crisistijd, in 1938 in Arendonk. Louiske Cools startte een handel op in groenten en fruit, eerst met een stootkar en nadien met wagen en paard. Hij reed van hoeve tot hoeve om zijn waren aan de man te brengen. Vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog richtte hij een eigen winkeltje in.

Dat nam zijn zoon August in de jaren zestig over, maar de verkoop van deur tot deur liep ook nog verder, en er kwam een fruitkraam bij aan het rond punt in Wommelgem, waar nu nog altijd een winkel is gevestigd. In de jaren tachtig namen de vier zonen en dochter van August de familiezaak over, om geleidelijk aan meer en meer winkels te openen en over te nemen.

Luc Cools (58) had eerst vijf jaar als advocaat gewerkt voor hij mee in de zaak stapte. “Het was de tijd dat men in de Kempen alleen Cash & Fresh (later overgenomen door Delhaize, red.) kende, en zelfstandige groente- en fruitwinkels. Wij hadden daar onze plek in, zelfs toen er meer en meer supermarkten op de proppen kwamen, ook in kleinere gemeenten."

"Dat komt omdat er al zolang ik weet een structureel overaanbod aan fruit en groenten op de markt is. Supermarkten kopen in bij importeurs, maar beslisten tot voor kort vaak last minute om minder af te nemen dan besteld. Dat kwalitatieve aanbod konden wij dan tegen een goede prijs opkopen, en dus een agressieve prijzenpolitiek voeren. Duizenden klanten konden wij dagelijks in onze winkels ontvangen.”

In maart dit jaar gingen twee winkels in Ravels en Tongerlo (Westerlo) dicht, maar kwamen er in Borgerhout en Deurne-Noord wel nog twee winkels bij. “Toen geloofden we er nog in dat de oorlog in Oekraïne de markt niet zodanig zou ontwrichten, en we besloten véél eigen middelen bij in de zaak te steken om de lastige periode te overbruggen."

"Maar de internationale markt voor groenten en fruit is enórm gekrompen, en de supermarkten kopen het hele kwalitatieve aanbod van de importeurs effectief op. Binnenlands aanbod is er ook veel minder, omdat niet alle boeren hun serres kunnen verwarmen door de stijgende energieprijzen. In enkele maanden tijd is met andere woorden ons businessmodel ondergraven.”

De internationale markt voor groenten en fruit is enórm gekrompen, en de supermarkten kopen het hele kwalitatieve aanbod van de importeurs effectief op.

De afgelopen maanden besloot de familie Cools nog enkele winkels te sluiten. Maar er waren ook de oplopende energiekosten, “die wij voelden op dertig plaatsen, maar vooral in ons centraal magazijn, waarvan 2.500 m² gekoeld is”, en de gestegen personeelskosten, “deels door de inflatie, deels door het spectaculair toegenomen aantal afwezigen”, zegt Luc Cools.

“Dat alles maakt dat wij voor het eerst in 85 jaar tegen rode cijfers aankeken. Dat was en is verschrikkelijk stresserend, maar op een gegeven moment moet je de waarheid in de ogen kijken, want anders kan zoiets je dood worden. Ik heb het al bij een zaakvoerder zien gebeuren.”

Het faillissement werd voor het weekend aangevraagd. De winkels in het centrum van Antwerpen zijn in een aparte vennootschap ondergebracht, en zullen kunnen heropenen onder de 'Best Fruit'-vlag. Voor de andere winkels zal allicht met de curator naar een oplossing worden gezocht, “om de banen van zo veel mogelijk medewerkers te redden”. Cools zelf blijft intussen actief in zijn tweede zaak, een tegelhandel in Retie. Hij pendelt tussen de Kempen en Oostduinkerke, en neemt de tijd om nu alles een plaats te geven.

Bron: Gazet van Antwerpen - ma. 12 dec. 2022

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy